KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Co w kobo piszczy - blog

konsumentów do zostawienia opinii

Oto ironia systemu ocen w sklepach internetowych – ludziom nie chce się zostawiać opinii, ale gdy nie ma opinii, to sklep lub produkt budzi ich podejrzenia. Tak więc sprzedawca znajduje się w potrzasku, bo z jednej strony desperacko potrzebuje tych wpisów, aby uzyskać zaufanie nowych klientów, z drugiej im bardziej będzie nachalny w proszeniu o nie, tym bardziej ryzykuje zirytowanie użytkowników. I tak źle i tak niedobrze. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na tytułowe pytanie i zdradzimy sprawdzone sposoby na zdrowe zachowanie równowagi. Przede wszystkim zadbaj o jakość strony To nie sprawi, że opinie zaczną się magicznie pojawiać, ale…

leady sprzedażowe

Zawsze powtarzamy, że marketing internetowy opiera się na pozyskiwaniu informacji i umiejętnym nimi zarządzaniu. Jednymi z najbardziej pożądanych danych są właśnie leady sprzedażowe. Pozwalają na bezpośrednie dotarcie do obiecujących klientów w sposób dopasowany do ich potrzeb. Dzięki szczegółowym informacjom możemy zarządzać strategią firmy, dopasować ofertę, a także zmaksymalizować zyski przez skupienie się na wybranych grupach odbiorców. Co to są leady sprzedażowe? To zestawy informacji o osobach rokujących na zakup. Zawierają ich dane osobowe, kontaktowe, a także wiadomości o zainteresowaniach, dotychczasowych zachowaniach i preferencjach. Oczywiście pozyskanie tak szczegółowych danych nie jest proste – wszyscy wiemy, że to wrażliwy i cenny towar,…

ux w sklepie internetowym

Tworząc sklep internetowy, trzeba zwrócić uwagę na mnóstwo aspektów. Nawet stosunkowo prosta strona musi być przede wszystkim funkcjonalna w każdych warunkach. Nie wystarczy ciekawa i konkurencyjna oferta. Użytkownik musi poruszać się po niej bez najmniejszego wysiłku i trafiać tam, gdzie chce (lub patrząc z innej perspektywy, tam gdzie Ty chcesz, aby trafił) szybko i sprawnie. Wbrew pozorom nie jest to takie proste, a intuicja bywa w tym wypadku zwodnicza. Dziś opowiemy o tym, dlaczego UX w sklepie internetowym powinien być wysoko na liście Twoich priorytetów i na co zwrócić szczególną uwagę przy jego projektowaniu. Czym właściwie jest UX? To nieco…

czym jest CAPTCHA

Hej, czy Ty właściwie jesteś człowiekiem? Czy może robotem, który chce zalać naszą stronę toną spamu albo ją przeciążyć? W wypadku artykułu blogowego to bez znaczenia (no poza tym, że wolimy, aby czytały nas samoświadome istoty biologiczne, ale to kwestia ambicji), ale już przy dodawaniu komentarzy, rejestracji konta albo korzystaniu z zasobów strony rzecz jest fundamentalna. A że prób masowych ataków nie brak, już dawno wymyślono rozwiązanie. To właśnie CAPTCHA. W tym artykule zawarliśmy najważniejsze o niej informacje. Udowodnij, kim jesteś CAPTCHA to prosty test pozwalający odróżnić człowieka od bota. Nazwa jest skrótem od słów „Completely Automated Public Turing test…

jak optymalizować grafiki

Dostosowanie strony internetowej do wyszukiwarek to nie tylko praca z tekstem. Równie ważne jest ogólne działanie serwisu w tym wszelkich form graficznych. Wbrew pozorom sposób, w jaki umieszczasz i prezentujesz obrazki na stronie, ma potężny wpływ na wyniki wyszukiwania. Co ważne, rozróżniamy tu zarówno bezpośrednie czynniki związane z postrzeganiem przez roboty Google obiektu, jak i pośrednie, czyli jego wpływ na zachowania użytkowników. Należy zadbać o jedno i drugie, dlatego dziś napiszemy, jak optymalizować grafiki, a przy okazji nie zwariować. Dlaczego to tak ważne? Jeśli to czytasz, to zakładamy, że chcesz wypozycjonować swoją stronę, zapewne w celach komercyjnych. Dbanie o grafiki…

pozycjonowanie lokalne

Jest coś niemal ironicznego w fakcie, że wyszukiwarka ułatwiająca dotarcie do informacji z całej planety w ostatnim czasie skupia się właśnie na wynikach dopasowanych do miejsca, w którym żyje użytkownik. Jeśli jednak się głębiej zastanowić, nic w tym dziwnego – gdy szukasz fryzjera, to fakt, że salon w Bangkoku ma świetną ofertę, raczej Cię nie urządza. Chyba że właśnie tam mieszkasz, wtedy dla odmiany chcesz porównać opcje w okolicy. Dotyczy to nie tylko usług stacjonarnych (choć dziś o nich najbardziej), ale choćby także przepisów prawa, dostępności produktów czy kwestii klimatu, które zwyczajnie są związane z miejscem na świecie. Nic więc…

drzewo kategorii produktów

Sklep internetowy pod pewnymi względami nie różni się aż tak bardzo od tradycyjnego. Podstawą zadowolonych klientów i tego, że dotrą do pożądanych produktów (a więc zostawią Ci pieniądze) jest dobra nawigacja. Ile razy zdarzyło Ci się rzucać bluzgami, klucząc w labiryncie regałów w poszukiwaniu prażonego sezamu lub innego produktu, który trudno było znaleźć? Albo przeżywać frustrację przekopując się przez sklep internetowy z totalnie chaotycznymi oznaczeniami, aby w końcu googlować produkt i na jego podstawie odnaleźć kategorię? Dziś opowiemy, jak uniknąć takich sytuacji w Twojej witrynie i skonstruować pierwszorzędne drzewko kategorii produktów oraz opisy. Dlaczego to takie ważne? Są dwa główne…

anchor text

SEO to milion małych pierdółek, które razem składają się na efekty. Aby wybić stronę wysoko w wynikach wyszukiwania, nie wystarczy pisać dobrych tekstów, dbać o szybkie działanie i unikać spamu. Trzeba też nieustannie pamiętać o tych wszystkich drobnostkach, które same w sobie nie przynoszą spektakularnych rezultatów, ale ich zaniedbanie może zaprzepaścić inne wysiłki. Dzisiejszy bohater, czyli anchor text jest doskonałym przykładem. Wiele osób stosuje je nieświadomie, często zresztą całkiem nieźle. Jednak bardzo łatwo popełnić zupełnie niegroźnie wyglądający błąd, za który Google utnie nam punkty. Do tego stosując anchory świadomie, można amplifikować inne działania SEO. Dowiedz się, jak robić to poprawnie!…

komenda "site"

Od kilku lat metody wyszukiwania w Największej Wyszukiwarce zmieniają się. Jasny jest trend zmierzania ku jak najbardziej naturalnemu językowi w miejsce niegramatycznych zbitek słów kluczowych. Kiedyś wpisanie hasła: „Gdzie kupić najsmaczniejsze warszawskie pączki” wyrzuciłoby bzdury, a dziś już nikt się nad tym nie zastanawia. Mimo wszystko dziedzictwo wyszukiwarek starej generacji wciąż żyje i jest wielce praktyczne. Nie każdy wie, że Google pozwala na zaawansowane wyszukiwanie przy użyciu komend tekstowych. Dzięki nim można odfiltrować mnóstwo niechcianych wyników i oszczędzić sporo czasu. Jedną z najpopularniejszych jest komenda „site” i to właśnie nią dziś się zajmiemy. Czym jest komenda „site”? To polecenie, które…

chatgpt

Ostatnie tygodnie to wielkie poruszenie w temacie uczących się algorytmów. ChatGPT oraz Bard nie tylko zaprzątają głowy copywriterów, SEO-wców i ich klientów, ale także są nośnymi tematami na imprezach, a także świetnym materiałem do memów. Wygląda na to, że jak na razie nie zamierzają przejmować władzy nad światem ani domagać się praw obywatelskich, niemniej są czymś więcej niż ciekawostką. Plotki o zwalnianiu ludzi w spamerskich serwisach informacyjnych potwierdzają się, czy więc mamy traktować to jako potwierdzenie, że AI jest kluczem do sukcesu w walce o pozycje? No nie do końca. O czym my w ogóle mówimy? ChatGPT oraz Bard to…

działania wspierające sprzedaż sklepu internetowego

Wydawać by się mogło, że jeśli stworzysz wysokiej jakości sklep internetowy z ciekawymi produktami w konkurencyjnych cenach, na które jest popyt, to wystarczy tylko usiąść w wygodnym fotelu i czekać na zamówienia. Niestety rzeczywistość jest brutalna – jeśli chcesz zarabiać konkretne pieniądze na sprzedaży, trzeba ją popchnąć przy pomocy kilku sprawdzonych narzędzi. Dobra wiadomość jest taka, że za każdym razem zyskujesz zaufanie klientów i z czasem efekty tych działań zaczynają się kumulować. W jakie działania wspierające sprzedaż sklepu internetowego warto więc zainwestować? Nie wystarczą świetne produkty Można podzielić tu akcje na dwa fronty. Pierwszy to pozycjonowanie stron, czyli wszystko, co…

jak działa api

Jak myślisz, co dzieje się, kiedy w aplikacji Facebooka klikasz przycisk „lubię to”? Albo gdy zamawiasz pyszną pizzę z dodatkowymi oliwkami przez Uber Eats. Te działania powodują przepływ danych, często między różnymi odbiorcami i serwisami. Rzecz w tym, że musi to być prosta i szybka komunikacja jasno przekazująca informacje bez względu na techniczną budowę odbiornika oraz nadajnika. Aby było to możliwe, potrzebne jest narzędzie pośredniczące. I to właśnie o nim będziemy dziś mówić. A więc jak działa API? API to sprawny pośrednik API, czyli interfejs programowania aplikacji (Application Programming Interface), jest zestawem reguł, które umożliwiają różnym aplikacjom komunikowanie się ze…

content plan

Walka o klienta treścią to jeden z podstawowych sposobów zarówno pozycjonowania, jak i budowania marki. Sprawdza się właściwie na każdym etapie lejka sprzedażowego i pozwala wdrożyć strategię SEO w sposób naturalny i dobrze wyglądający. Do tego idealnie nadaje się do monitorowania – mamy tematycznie podzielone bloki. Nie jest jednak tak, że wystarczy dać się ponieść natchnieniu i wypełniać bloga swoimi przemyśleniami. To oczywiście fajna praca, ale efekty wcale nie muszą ciekawić wielu osób. Albo mogą ciekawić, ale nie tych, którzy są potencjalnymi klientami. Tworzenie contentu (ładniej chyba jednak brzmi rodzime słowo „treści”) należy oprzeć o konkretne dane i plan działania,…

e-e-a-t

Coraz trudniej sprostać wymaganiom Największej Wyszukiwarki. Graczy na rynku przybywa, a każdy chce, aby jego strona była jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Im bardziej posuwają się techniki SEO, tym bardziej czułe stają się algorytmy. Google chce, aby użytkownicy dostawali najwyższej jakości odpowiedzi na swoje pytania, a nie strony spryciarzy, którzy przechytrzą roboty. Oprócz konkretnych systemów automatycznych, na znajomości których opiera się pozycjonowanie, warto też poznać bardziej „miękkie” zasady oceniania stron. E-E-A-T to jedna z nich. Nie wpływa bezpośrednio na SEO, ale jest kluczowa dla zrozumienia kierunku, w jakim zmierza tworzenie treści internetowych. Co właściwie znaczy ten skrót? Nie jest zbyt…

monitorowanie użytkowników strony

Nie ma zysku bez informacji. W branży reklamowej jest to stwierdzenie szczególnie ważne. Na szczęście przy działaniach internetowych zbieranie danych o odbiorcach jest proste jak nigdzie indziej. Oczywiście, jeśli wie się, gdzie i jak szukać. Google Analytics pozwala na szczegółowe monitorowanie użytkowników strony nawet amatorowi, choć potrafi przytłoczyć nadmiarem danych. Dziś podpowiemy, na czym warto się skupić i jak przełożyć te działania na… pieniądze. No bo przecież po to powstało to narzędzie. Tak właściwie to po co to robić? Powodów jest kilka. Po pierwsze, monitorowanie użytkowników strony oraz ich zachowań pozwala ocenić, jak trafne były Twoje przewidywania przy projektowaniu serwisu…

pop-upy

Z biegiem lat marketing internetowy charakteryzuje coraz mniej komfortowe wciśnięcie w dwie skrajności. Z jednej strony doświadczenie pokazuje, że agresywna reklama jest zwyczajnie skuteczna. Do tego trzeba ciągle wymyślać coś nowego, aby wyróżnić się w niezwykle gęstej konkurencji. Z drugiej strony użytkownicy są coraz bardziej zmęczeni i reagują odrzuceniem lub niechęcią do namolnego reklamodawcy. Wiedzą też o tym przeglądarki i wyszukiwarki, a popularność oprogramowania blokującego reklamy świadczy o skali. Czy więc tradycyjne wyskakujące okienka i przekierowania mają jeszcze rację bytu? Tak jak w większości tradycyjnego e-commerce odpowiedź jest twierdząca, ale z zastrzeżeniem, że trzeba wziąć pod uwagę wiele spraw. Już…

serwer dedykowany a sklep internetowy

Jeśli zastanawiasz się nad stworzeniem sklepu internetowego, to możemy śmiało założyć, że chcesz na nim zarabiać. Aby było to możliwe, Twój sklep musi działać niezawodnie, niezależnie od pory dnia, obciążenia i innych uwarunkowań. To, czy tak będzie, w dużej mierze zależy od hostingu, czyli mówiąc prosto tego, gdzie (w zupełnie fizycznym znaczeniu) zostanie umieszczona Twoja strona. Istnieje wiele niedrogich opcji pozwalających dzielić serwery z innymi stronami, jednak mają one na tyle poważne wady, że zdecydowanie wszyscy polecają opieranie się na serwerach dedykowanych. Dlaczego to takie ważne? Bo klienci nie chcą czekać. I nie będą. Na to, aż strona się łaskawie…

wartość życiowa klienta

Czy nakłady poniesione na pozyskanie i utrzymanie klienta powinny być zawsze minimalizowane? Nie. Należy je optymalizować. Jak jednak stwierdzić, którzy klienci są warci szczególnej uwagi, przy których popełniono błędy, a w których zupełnie nie warto inwestować? Wiele początkujących przedsiębiorców opiera się na intuicji, co jest niestety podręcznikowym błędem. Zawsze powtarzamy, że e-commerce musi bazować na twardych danych. W tym wypadku najważniejszym wskaźnikiem jest tytułowa wartość życiowa klienta, którą często nazywa się też angielskim skrótem CLV (Customer Lifetime Value). Brzmi nieco groźnie, jednak w rzeczywistości nie jest ani trochę straszny, a co ważne w prosty sposób pomaga w uzyskaniu odpowiedzi na…

piramida linków

Pozycjonowanie strony bywa frustrujące. Zapewniasz wysokiej jakości treści zoptymalizowane pod kątem najnowszych algorytmów, dostosowujesz aspekty techniczne strony, aktualizujesz wszystko regularnie, a efekty nie powalają. Dlaczego? Ano dlatego, że oprócz działań na stronie, potrzebne jest również tak zwane SEO off-site, czyli poza witryną, której pozycje chcesz wywindować. Jednym z nich jest piramida linków. Swego czasu absolutny fundament, później jej rola została mocno zredukowana. Nadal jednak, mimo średniego PR-u jest to metoda skuteczna, choć opiera się na innych zasadach niż niegdyś. Dowiedz się o niej więcej! Czym jest piramida linków? W dużym uproszczeniu Google określa autorytet strony między innymi o odnośniki prowadzące…

komentarze na blogu

Chyba każdy bloger marzy o tym, by nie tylko dzielić się ze światem swoimi przemyśleniami, ale także prowokować do dyskusji i liczyć na komentarze na blogu. Oddani czytelnicy zapewniają aktywność oraz żywotność strony i inspirują autora i siebie nawzajem. Oczywiście w wypadku bloga firmowego cała sprawa ma wydźwięk mniej ideowy, niemniej chyba każdego cieszą pochwały pod artykułem. Co więcej, nikt nie wątpi, że pozytywne komentarze wpływają znacząco na zaufanie do autora i potrafią przekonać czytelników do zakupu. To świetne, naturalne narzędzie reklamowe. Ale czy mają one wpływ na SEO? Nie będziemy Was trzymać w napięciu – tak, mają! 😉 Nie…

słowa kluczowe

Nowoczesne działania SEO to odpowiednie zbalansowanie elementów ilościowych oraz jakościowych. Niezależnie jednak od wyrafinowania użytych technik, wszystkie one bazują na zastosowaniu podstawowego elementu, jakim są słowa kluczowe. To właśnie te frazy odpowiadają za przypisanie stron do odpowiednich kategorii i wyświetlanie w wynikach Google jako odpowiedź na konkretne zapytania. O słowa kluczowe prowadzone są wojny, a manewry z nimi związane to mniejsze części nierzadko bardzo zaawansowanych strategii. No i wszystko fajnie, pięknie, ale skąd wziąć słowa kluczowe? Jak mieć pewność, że to właśnie ta, a nie inna fraza jest warta pracy nad nią? Na całe szczęście mamy kilka konkretnych sposobów, a…

tagi html

Google jest coraz mądrzejsze. Analizuje strony w sposób jeszcze kilka lat temu niewyobrażalnie kompleksowy, określając wartość merytoryczną, zgodność z tematem czy choćby naturalność użytego języka. Pewnych rzeczy jednak dalej nie łapie lub może się pomylić, dlatego daje możliwość wyjścia sobie naprzeciw i przekazania informacji bezpośrednio. To właśnie tagi HTML. Choć ich znaczenie maleje, nadal są niezwykle ważnym elementem pozycjonowania strony, bez których nie można się obejść. Na szczęście obowiązują w nich proste zasady, a ich dodawanie nie jest skomplikowane. W tym artykule przekażemy najważniejsze informacje o ich wpływie na SEO. Tagi HTML to metadane, czyli dane o danych Mówiąc w…

sztuczna inteligencja

Czy grozi nam bezrobocie copywriterów? Czy freelancerzy wyjdą na ulice i zaczną obrzucać siedziby firm informatycznych oraz komputerowych butelkami z benzyną? Wszystkich (a szczególnie tych mieszkających w centrach dużych miast) uspokajamy – na razie nam to nie grozi. Nie oznacza to jednak, że AI można lekceważyć. Sztuczna Inteligencja, choć znacznie różniąca się od komputera HAL 9000 czy Skynetu, jest już powszechnie dostępną technologią. Co więcej, jest w stanie napisać w miarę sensowny, choć obarczony sporymi wadami tekst. Skąd więc spokój i rezerwa (całkowicie ludzkich) autorów niniejszego artykułu? Jak działa sztuczna inteligencja w przypadku pisania? Przede wszystkim rozwiejmy wątpliwości – to…

seo czy google ads

Większość poradników pod tym tytułem powie Ci, żeby używać jednego i drugiego. To bez wątpienia najlepsze wyjście, jednak nie rozwiązuje problemu osób, które muszą wybierać. Już na wstępie powiemy – nie da się (przynajmniej skutecznie) wprowadzić takiej strategii, która zupełnie pomija jeden z tych elementów. Możliwe jest natomiast skoncentrowanie się na tym ważniejszym dla Twojego modelu biznesowego. Klucz w tym, aby dobrać odpowiednie proporcje i wiedzieć, czego się chce. O tym dzisiaj. Najlepiej jest oczywiście nie wybierać Ale gdyby to było takie proste, to by Cię tu nie było, prawda? Cała rzecz w tym, że SEO, czyli optymalizacja strony pod…

lejek zakupowy

To jedna z bardziej chwytliwych nazw w marketingu internetowym. O lejku słyszy się w kontekście strategii sprzedaży, mediów społecznościowych czy nawet dobierania tematów blogowych. Zazwyczaj dołączona jest wtedy efektowna grafika. No i wszystko pięknie, ale jak właściwie zaprojektować lejek zakupowy? Przekucie haseł i schematów w praktykę nie jest takie proste. Właśnie dlatego przygotowaliśmy poradnik, który mówi, jak stworzyć go jako całość oraz skupić się na poszczególnych etapach. Zapraszamy! W skrócie – czym jest lejek zakupowy? Może część z czytelników nie wie, o czym mówimy i jest właśnie nieco zdezorientowana. Spieszymy z wyjaśnieniem. To wizualizacja strategii marketingowej, która zakłada prowadzenie potencjalnego…