KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Co w kobo piszczy - blog

analytics 4

W dziedzinie analityki internetowej oraz e-commerce bardzo trudno mówić o stałych rozwiązaniach. Algorytmy, techniki, oczekiwania i mierniki zmieniają się jak w kalejdoskopie. Zazwyczaj to wszystko odbywa się płynnie, dlatego należy trendy śledzić na bieżąco. Ci, którzy wypadną z branży na kilka miesięcy, muszą potem sporo nadrabiać. Zdarzają się jednak również skokowe zmiany i nowości o zasięgu „ogólnointernetowym”. Właśnie do takich zalicza się Google Analytics 4, które całkowicie zmienia możliwości, ale i wymaga obycia. Na całe szczęście Google nie wprowadza takich rzeczy z dnia na dzień – czasu jest więcej niż wystarczająco, by przetestować nowość. Zupełnie nowe podejście Dlaczego o Google…

dane strukturalne

Często wspominamy, że kierunek, w którym zmierza współczesne SEO to maksymalne dostosowanie wyszukiwarki do preferencji użytkowników. Obejmuje to bazowanie na języku naturalnym i wykrywanie agresywnych prób pozycjonowania, stosowanych powszechnie jeszcze całkiem niedawno. To dobre wiadomości, bo oznaczają, że idziemy w kierunku sytuacji, gdzie ultymatywnymi kryteriami zdobywania miejsc na listach wyszukiwania będzie jakość tekstu i strony internetowej. Są, jednak kwestie, które z założenia nie mają być wyświetlane bezpośrednio użytkownikom, ale pozwalają robotom na skuteczne zdobywanie informacji o stronie i pokazywanie części z nich w przystępny sposób odbiorcom. To właśnie dane strukturalne. Dziś opiszemy, dlaczego warto o nie zadbać i to już…

Google Topics API

Ciasteczka tu, ciasteczka tam – jedni je wciskają, inni się przed nimi bronią. Prawda jest taka, że to bardzo pomocna rzecz do przyspieszenia i odelżenia strony internetowej, ale przede wszystkim potężne narzędzie reklamowe. Narzędzie, na którym bazuje duża część aktualnej analityki internetowej w służbie e-commerce. To właśnie pliki Cookies sprawiają, że można tworzyć skuteczny lejek sprzedażowy. Jak również można pokazywać w reklamach produkty podobne do ostatnio wyszukiwanych lub akcesoria do nich. Nic dziwnego, że na pomysł pozbycia się tych informacji przez Google branża zareagowała takim oporem (jak nigdy zgodnym), że operację „deciasteczkacji” przeglądarki Chrome przesunięto na 2023 rok. Zrezygnowano też…

fb ads

Facebookowi daleko jest od stanu stagnacji. Ciągle coś się zmienia, a osoby zajmujące się reklamą w mediach społecznościowych ostatnio się nie nudzą. Szerokim echem odbiły się zmiana nazwy FB na Meta i wprowadzenie nijakiego logotypu, trudno jednak powiedzieć, by wpłynęło to znacząco na naszą pracę. Warto natomiast zwrócić uwagę na zlikwidowanie części opcji targetowych uznanych za wrażliwe, między innymi związanych z polityką, orientacją seksualną, wyznaniem czy stanem zdrowia. Dotknie to jednak (choć dość mocno) tylko wybrane kampanie reklamowe. Jest jednak druga, poważniejsza zmiana, którą się dziś zajmiemy. A jest ona częścią projektu o tajemniczym akronimie ODAX. Co to jest ODAX?…

open source czy saas

Postawienie swojego sklepu internetowego wymaga wiedzy, czasu i inwestycji. Na szczęście w zależności od skali naszych działań proporcje i ilości powyższych środków mogą się zmieniać. Jedni chcą wejść na grubo i od razu odpalić odpowiednik supermarketu, ale nie brak też osób, które biznes e-commerce chcą traktować jako dodatkowe źródło dochodu lub hobby. Na całe szczęście przestrzeń wirtualna oferuje sensowne rozwiązania dla obu grup i całego spektrum przedsiębiorców pomiędzy nimi. Istnieje podstawowy podział na dwa różniące się znacznie rozwiązania stanowiące podstawę sklepu internetowego. To open source oraz SaaS. Dziś opowiemy o ich zaletach i wadach, postaramy się również klarownie wskazać, dla…

zaplecze seo

Pozycjonowanie strony to nie rurki z kremem. Trzeba zadowolić wyszukiwarki, ale w sposób subtelny. Przede wszystkim jednak nie wolno zawieść użytkowników, coraz bardziej wyczulonych na nienaturalny język i oczekujących wysokiej jakości zawartości. Na szczęście ostatnimi czasy nie jest to tak rozbieżne, jak kiedyś. Nadal jednak pierwszorzędnie przygotowana strona internetowa nie gwarantuje sukcesu na listach wyszukiwania. Liczy się także linkowanie ze źródeł zewnętrznych, świadczące o wiarygodności strony. I tym właśnie się dziś zajmiemy. Co to jest zaplecze SEO? To proces tworzenia stron satelickich, których głównym, a często jedynym zadaniem jest wspieranie macierzystego serwisu. Mają zapewniać bazę linków oraz nienachalnie zachęcać do…

sxo

Od początku wyodrębnienia się dziedziny marketingu internetowego, jaką jest SEO, podlegała ona nieustannym zmianom. Okresy stałości i oczywistych praw bywały krótkie i gwałtownie przerywane zmianami algorytmów Google. Cel pozostawał jednak niezmienny – pozycjonowanie, czyli umieszczenie strony internetowej jak najwyżej na listach wyszukiwania Google. Teraz jednak zaczyna się mówić o szerszym rozumieniu tego celu i umieszczeniu go w kontekście konwersji. To właśnie SXO, szumnie nazywane następcą SEO i nową jakością w pozycjonowaniu. Czy mam do czynienia z branżową rewolucją? Przekonajmy się! Co to jest SXO? To skrót od Search eXperience Optimization, powstały jako niezbyt elegancki zlepek pojęć SEO (Serach Engine Optimization)…

rodzaje map ciepła

Branża e-commerce jak niewiele innych wymaga połączenia odległych dziedzin wiedzy. Z jednej strony to programowanie i informatyka (bo przecież ktoś musi robić strony internetowe), z drugiej wiedza z pogranicza sztuki i ergonomii, pozwalająca tworzyć wygodne i estetyczne interfejsy. A dodajmy do tego jeszcze grafikę i treści. Manewrowanie tym wszystkim wymaga, abyśmy wiedzieli, co robimy i dlaczego. Potrzebne są twarde dane z badań nad zachowaniami użytkowników. Zazwyczaj narzędzia do analityki internetowej przedstawiają je w formie złożonych tabel i wykresów, dokładnych, ale wymagających czasu i doświadczenia. Jest jednak wyjątek – mapy ciepła dla odmiany są niezwykle intuicyjne i pokazują wszystko jasno i…

wtyczki seo wordpress

WordPress to jeden z tych fenomenów Internetu, który pokazuje, że można odjechać daleko od pierwotnego planu i odnieść spektakularny sukces. Z założenia miał służyć do samodzielnego tworzenia blogów, a szybko stał się najpopularniejszym na świecie systemem zarządzania treścią (CMS) w najróżniejszych rodzajach stron internetowych. Dziś istnieje wiele firm i osób specjalizujących się zawodowo w pracy z WordPressem i niezliczona ilość dodatków, szablonów oraz wtyczek. Przykładowo popularne WooComerce pozwala szybko i prosto stworzyć swój pełnoprawny sklep internetowy. My zajmiemy się za to wtyczkami związanymi z pozycjonowaniem. Blogowe korzenie WP sprawiają, że platforma aż prosi się o takie rozszerzenie. Wybraliśmy trzy, naszym…

linki z social mediów

Zawsze powtarzamy, że SEO to ogromny zbiór małych działań. Nie tylko na stronie, ale i poza nią. Skuteczne pozycjonowanie oprócz pierwszorzędnie przygotowanej witryny z wysokiej jakości zawartością wymaga wzmocnienia jej autorytetu zewnętrznymi linkami. Nie mogą być one jednak byle jakie. Za grosze kupisz dziesiątki linków, ale zadziałają one odwrotnie, niż należy – Google pacnie linijką po palcach i zrzuci Twoją stronę na samo dno wyników wyszukiwania. Wielka Wyszukiwarka wie, które strony są wartościowe i nie pozwolą umieścić na swoich łamach ścieżek do podejrzanych zakątków Internetu. Co więcej, powinny one być związane tematycznie z Twoją branżą, jeśli chcesz zadowolić algorytm. A…

platforma b2b

Współpraca między firmami przebiega zazwyczaj bardziej bezpośrednio niż przy transakcjach z klientami indywidualnymi. Platforma B2B jest przeznaczona dla Tych, którzy już nawiązali współpracę, nie musi być więc piękne i zachęcające. Są jak samochody użytkowe – mają działać skutecznie, umożliwiając obu stronom sprawną pracę. Niestety wiele firm wciąż traktuje sprawę po macoszemu i opiera się na przestarzałych rozwiązaniach – platformy ładujące się wieczność, pełne jaskrawych kolorów lub mające problemy z wyszukiwaniem dla wielu są nadal standardem. Z nadzieją, że powoli będzie się to zmieniać, publikujemy ten artykuł stworzony z myślą zarówno o osobach chcących stworzyć własną platformę, jak i tych poszukujących…

strategia seo

SEO (czyli Search Engine Optimization) to proces kompleksowy i wielowątkowy. Nie da się wypozycjonować strony z dnia na dzień jednym konkretnym działaniem. Należy dostosować całą stronę do wybranych celów (ich określenie to osobne zagadnienie), a najlepiej także stworzyć bazę wartościowych linków prowadzących do witryny. Nie da się tego zrobić intuicyjnie ani na oko. Aby działać skutecznie, potrzebny jest plan – tytułowa strategia SEO. Dzięki niej możemy określać postępy, planować wydatki i wprowadzać zmiany wedle aktualnych potrzeb. Wiemy, dokąd zmierzamy i jaką ścieżką. Czym jest strategia SEO? To plan działań mających pozycjonować stronę na konkretne zapytania (nie frazy) zadawane przez użytkowników.…

zwiększenie satysfakcji klientów

Zwroty to drażliwy temat, który potrafi ostro zaognić atmosferę między klientem a sprzedawcą. Nie da się ukryć, że oczekiwania tych pierwszych rosną, a coraz większa ilość sklepów oferuje niemal bezwarunkową możliwość oddania produktu. Pojawiają się nawet głosy, że to psucie rynku, które na dłuższą metę zaszkodzi sklepom. Śmiemy się z tym nie zgodzić. Na zwroty należy patrzeć jako na możliwość budowania relacji z klientem i inwestowanie w jego satysfakcję. W żadnym wypadku nie oznacza to, że należy przyjmować wszystkie. Możliwe jest jednak racjonalne podejście, które pomoże Ci budować sobie świetną opinię i pośrednio zwiększyć zyski. Jak tego dokonać? Przede wszystkim…

livechat

Zadowolenie klientów sklepu internetowego to stan coraz trudniejszy do osiągnięcia. Konkurencja nie próżnuje, wymagania rosną. To konsekwencja tego, jak Sieć zmieniana jest przez media społecznościowe. Na pierwszy plan wychodzi szybkość reakcji – nikt nie ma już cierpliwości czekać. Nie to, żeby dni czy godzin – czasem nawet 30-minutowy czas reakcji na maila budzi frustrację i wystarczy, aby ktoś sprzątnął Ci potencjalnego klienta sprzed nosa. Na szczęście rosną też możliwości stron internetowych, a jedną z nich jest wdrożenie livechatu. Nie jest to już ani zbyt obciążające, ani absurdalnie drogie. Mogą sobie pozwolić na to nawet drobni przedsiębiorcy i rozwijające się sklepy…

statyczna strona internetowa

Strony internetowe na pierwszy rzut oka nie wydają się wybitnie skomplikowanym obiektem. Ot, trochę obrazków, trochę tekstu, czasem jakaś animacja, czasem formularz i proste menu na wierzchu. Gdy jednak przychodzi moment, że trzeba stworzyć witrynę dla siebie (a częściej dla swojego biznesu), okazuje się, że trzeba podjąć wiele decyzji i nie wiadomo, od czego zacząć. To, co widzi użytkownik, to jedno, ale od drugiej strony sprawy nie wyglądają tak cudownie prosto. Dziś przedstawimy zalety oraz wady statycznej strony internetowej – rozwiązania jeszcze niedawno wydającego się kończyć swój żywot, które jednak nadal ma swoje zastosowanie. Czym jest strona statyczna, a czym…

ux i ui

Internet to już nie tylko dodatek czy ucieczka od rzeczywistości. To jest rzeczywistość, w której codziennie poruszają się miliardy ludzi, nierzadko spędzając tu większość swojego czasu. Nic więc dziwnego, że projektowanie stron internetowych już dawno przestało być domeną amatorów opierających się na intuicji. Tak jak dobry sklep lub dom powinien być zaprojektowany przez dobrego architekta, aby sprzyjał poruszaniu się i dobrej atmosferze, tak tworzenie witryny musi opierać się na wiedzy i doświadczeniu. Właśnie z tym związane są tyłowe pojęcia – UX i UI. Pojęcia dodajmy notorycznie mylone lub traktowane synonimicznie, co jest niemałym błędem. O co więc chodzi? Co oznacza…

google analytics

Jeśli na serio inwestujesz w kampanie reklamowe w sieci, to wiesz, jak ważne jest zbieranie danych i ocena wyników. Tylko w ten sposób można orzec, czy podjęte działania zwyczajnie się opłacają, przynosząc oczekiwane rezultaty. Jeśli nie, to dokładne śledzenie aktywności użytkowników pozwala wykryć błędy. Gdzie schodzą ze ścieżki, kiedy się zniechęcają i wiele innych zagadnień można odczytać z ilości wyświetleń, kliknięć, a także konwersji powiązanych z reklamami. Tu jednak pojawia się problem – różne narzędzia pokazują różne wyniki. Choć będziemy się dziś nim zajmować w odniesieniu do tytułowej pary, to zdarza się także przy innych pomiarach. Facebook i Google potrafią…

opinie klientów

Optymalizacja treści na stronie pod kątem wyszukiwarek to zadanie niełatwe, a nieraz frustrujące. Na bazie suchych danych należy napisać i rozmieścić teksty tak, aby zadowalały algorytmy i roboty, a jednocześnie przecież ostatecznie wszystko to czytają ludzie. Z tego powodu naprawdę skuteczne SEO to domena profesjonalnych agencji interaktywnych oraz wyspecjalizowanych copywriterów współpracujących z innymi specjalistami. Nie zapominajmy jednak, że silniki wyszukiwarek coraz bardziej cenią naturalne treści, których szukają użytkownicy, a także te produkowane przez nich samych. I właśnie z tego względu opinie klientów są tak ważne. Nie tylko dlatego, że budują zaufanie oraz zachęcają do zakupu. One naprawdę potrafią pchnąć stronę…

[pzycja produktów na allegro

Choć imperium Jeffa Bezosa zaczyna obejmować swoim zasięgiem Polskę, wydaje się, że pozycja rodzimego Allegro jeszcze przez dłuższy czas nie będzie zagrożona. Popularność portalu to z jednej strony ogromne możliwości, z drugiej konieczność przebicia się przez wielkie ilości ofert konkurencji. Mało który klient przegląda więcej niż pierwszą stronę wyników, więc znalezienie się na niej (a najlepiej na jej szczycie) powinno być absolutnym priorytetem każdego sprzedawcy. Dziś opowiemy, o tym, co wpływa no pozycję produktów na Allegro. Wbrew pozorom to nie takie skomplikowane! To, jakim sprzedawcą jesteś, wpływa na wyniki Allegro w sposób niemal obsesyjny dba o jakość obsługi. Złożony system…

obsługa posprzedażowa

Każdy sklep internetowy ma jeden podstawowy cel – zarabiać. Nic więc dziwnego, że wszystkie zabiegi marketingowe, budowa strony i szeroko pojęta obsługa klienta skupiają się na tym, aby doprowadzić do konwersji. Z tego się żyje. Błędem jednak jest sądzić, że w momencie sprzedaży można osiąść na laurach i liczyć banknoty. Bowiem pokazanie klasy i zadbanie o klienta już po transakcji to nie tylko enigmatyczne „budowanie wizerunku”. Obsługa posprzedażowa to konkretna inwestycja, która znacznie zwiększa szanse na to, że użytkownik powróci do Twojego sklepu i poleci go innym. Do tematu należy więc podejść poważnie. Dowiedz się, na jakie rozwiązania warto postawić…

black friday w ecommerce

W tym roku Black Friday wypada 26 listopada, a Cybernetyczny Poniedziałek (ależ okropnie brzmi spolszczona wersja!) 29 listopada. Czyli to już całkiem niedługo. Czy zobaczymy tłumy tratujące sklepowe regały i padające serwery, a konsumpcjonizm otrzyma należną mu ofiarę? U nas zapewne nie, przynajmniej nie w stopniu znanym ze Stanów Zjednoczonych. Co nie zmienia faktu, że z roku na rok powoli przesuwamy się w tym kierunku, a te dni pozwalają na stosunkowo łatwe zdobycie nowych klientów – wszyscy wpadają w szał zakupów. Dziś powiemy o tym, jak wykorzystać ten potencjał i nie przepaść w morzu konkurencji. Warto wiedzieć, o czym mówimy…

czat w e-commerce

Internet się zmienia. Podstawą idei WEB 2.0 jest treść generowana przez użytkowników tak jak w przypadku serwisów społecznościowych. Wpływa to jednak także na bardziej tradycyjne „zakątki” Sieci, a to z prostego powodu. Oczekiwania. Rośnie potrzeba interaktywności, odwiedzający strony internetowe chcą kontaktu już teraz, w tej chwili. Zwiększa się dynamika. Dla firm zajmujących się sprzedażą swoich usług lub towarów w sieci presja jest jeszcze większa. Nikt nie chce czekać kilku godzin na odpowiedź choćby w błahej sprawie. Dlatego czat w e-commerce staje się standardem. I przynosi konkretne rezultaty. Dowiedz się, co zyskasz implementując go na swojej stronie. Większa szansa na konwersję…

lejek sprzedażowy

Masz świetne produkty, konkurencyjne ceny i świeżą, płynnie działającą stronę internetową. Nie skąpisz na reklamę. A jednak nie dzieje się wiele. Co poszło nie tak? Najprawdopodobniej Twoi potencjalni klienci albo o Tobie nie wiedzą, albo nie zdają sobie sprawy, ile możesz im zaoferować. Nie są też w żaden sposób „prowadzeni” do zakupu. Przecież mało kto po zobaczeniu reklamy nagle ni z tego, ni z owego postanowi zakupić klarnet albo lodówkę z kostkarką. Właśnie celem takiego doprowadzania użytkowników do zakupu tworzy się lejek sprzedażowy. Dlaczego taka nazwa? Dlatego, że ten zbiór działań marketingowych można łatwo przedstawić właśnie za pomocą lejka, stożka…

co to jest google trends

Jeśli zależy nam na odpowiednim przeprowadzeniu kampanii marketingowej oraz podążaniu za aktualnie panującymi trendami, powinniśmy skorzystać z bardzo pomocnego narzędzia. Mowa o Google Trends. Jak sprawdza się podczas codziennego działania związanego z promowaniem przedsiębiorstwa? Jak korzystać z tego narzędzia do wyszukiwania trenów w Internecie? O tym dowiesz się czytając ten artykuł. Narzędzie Google Trends jest zazwyczaj wykorzystywane przez autorów portali internetowych oraz blogów. Mogą przeanalizować dzięki niemu jakie tematy w obecnym czasie interesują czytelników, co może przełożyć się na większą popularność witryny. Nasuwa się pytanie: czy osoba, która prowadzi biznes może w jakiś sposób skorzystać z prezentowanego narzędzia? Oczywiście. Możemy…

co to jest page rank

Jeszcze kilkanaście lat temu Page Rank był jednym z najważniejszych, jak nie najważniejszym narzędziem, które decydowało o tym, czy nasza witryna internetowa będzie miała wysoką pozycję w wyszukiwarce, czy wręcz przeciwnie. Dziś możemy o nim mówić w formie przeszłej, gdyż bardziej uznaje się go jako ciekawostkę, a nie coś, co faktycznie wpływa na pozycję w Google. Sprawdźmy, czym był Page Rank oraz przeanalizujmy, jakie jest jego znaczenie. Dwadzieścia trzy lata temu, a konkretnie w 1998 Larry Page i Sergey Brin, założyciele Google, utworzyli specjalny algorytm, który sprawdzał wiarygodność witryn internetowych pojawiających się w wyszukiwarce. Robot monitorując linki przychodzące i wychodzące…