KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Co w kobo piszczy - blog

dobre relacje z klientem

O dobre relacje z klientem trzeba dbać. To zwyczajnie kwestia utrzymania biznesu – dbanie o stałych kontrahentów jest zdecydowanie prostsze i tańsze niż pozyskiwanie nowych. W biznesie B2B (Business to Business) jest to szczególnie uwydatnione, bo takie firmy często opierają się na większych i droższych projektach niż w przypadku zakupów indywidualnych. Stabilna baza regularnych klientów zapewnia gładkie i przewidywalne działanie firmy, a więc i jej rozwój. Jak więc dbać o klientów B2B, aby nie tylko do Ciebie wracali, ale także polecali Twoje usługi innym? Zacznijmy od najważniejszego. Przede wszystkim nie szkodzić Komunikuj się z klientem z perspektywy partnera, a nie…

wizytówka NAP

Nie jest łatwo zdobyć wiarygodność w Sieci. Szczególnie w przypadku nowych i niewielkich firm, które dopiero budują zaufanie i markę, a nie mają ogromnych zasobów. Klientowi łatwo pomylić je z szemranymi interesami lub zwyczajnie oszustami i nic w tym dziwnego – takich przykrych przykładów nie brakuje. Należy więc chwytać się wszystkiego, aby pokazać, że jesteśmy warci zainteresowania. I to nie tylko ludzi, ale też robotów wyszukiwarek. I to jest właśnie główny cel, w jakim istnieje wizytówka NAP. Powiemy jednak także o jej innych niezaprzeczalnych zaletach. Co to jest wizytówka NAP i na co to komu? Pod tą tajemniczą nazwą kryje…

thank you page

Prowadzenie strony internetowej warto porównywać do tradycyjnego sklepu lub punktu usługowego. Witasz się, przedstawiasz, pokazujesz swój asortyment – wszędzie są analogie, bo i proces nie różni się wbrew pozorom tak bardzo. Tak więc wypadałoby i podziękować użytkownikowi po zakupie lub zrealizowaniu innego celu, prawda? Właśnie do tego służy thank you page. Warto zadbać o dobre wrażenie do końca interakcji z klientem, to także idealny moment, aby poprosić o opinię lub zapaść w pamięć małym upominkiem. Łatwo tu jednak przesadzić lub popełnić inny błąd. W tym poradniku dowiesz się, jak przygotować thank you page, który przełoży się na zadowolenie klientów, a…

cross selling

Każda firma mówi o swojej misji dostarczania klientom przyjemności, ułatwiania im życia i działania dla dobra społeczności. Wszyscy wiemy jednak, że szlachetne intencje to jedno, ale nawet najwięksi pasjonaci nie mogą działać, jeśli nie będą zarabiać. A do tego nie wystarczą świetne produkty/usługi i dobra reklama. Potrzebne są sprawdzone techniki sprzedażowe, a właśnie do takich należy cross selling oraz up selling. Powinien je stosować każdy, kto działa w e-commerce, bo pozwalają na konkretne zwiększenie zysków, a jednocześnie wpływają pozytywnie na zadowolenie klientów. Ważne jest tylko, aby dobrze dopasować techniki do produktu, zachować umiar i klasę. Chyba umiesz to zrobić? Cross…

konfiguracja ga4

Google Analytics 4 jest z pewnością znaczącym rozwinięciem względem poprzedniej wersji, czyli Universal Analytics. Największa różnica leży w oparciu całego mechanizmu na zdarzeniach, a nie sesjach, jak dotychczas. To znacząco zwiększa jakość pozyskanych danych w dobie wielu urządzeń oraz aplikacji przypadających na poszczególnego użytkownika. Można dokładnie śledzić ścieżki zakupowe, a to na pewno ucieszy wszystkich z branży e-commerce. Sam interfejs w bazowej wersji jest jednak dużo bardziej ubogi i aby w pełni wykorzystać nowe możliwości, konieczna jest zaawansowana konfiguracja GA4. A to w połączeniu ze zmianami i takim sobie poradnikiem twórców skutkuje brzemiennymi w skutkach błędami. W tym artykule dowiesz…

linkowanie wewnętrzne

Hiperłącza to potęga. Pozwalają na przekierowywanie użytkowników na wybrane strony, kierowanie ruchem na niej oraz mogą znacznie polepszyć wyniki pozycjonowania. Najczęściej mówi się o linkowaniu zewnętrznym, czyli umieszczeniu adresów URL Twojej witryny na innych stronach. Pozwala to pozyskanie użytkowników z zewnątrz i zdobycie zaufania Google. Linkowanie wewnętrzne działa na tej samej zasadzie, ale w skali mikro w Twojej wewnętrznej sieci podstron. Już tłumaczymy, o co chodzi. Pokaż drogę na skróty Linkowaniem ogólnie nazywa się celowe i zorganizowane rozmieszczanie linków w tekście strony, zazwyczaj przy pomocy hiperłączy. W ten sposób nie narusza się czytelności, można za to zwiększyć ruch na konkretnej…

jak reklamować sklep internetowy

Jeszcze całkiem niedawno reklama w sieci wydawała się prosta. Było tyle miejsca, tyle nisz do wypełnienia. Niestety taka utopia nie mogła trwać długo. Dziś Internet jest zatłoczony i przepełniony treściami oraz reklamami. Nie pomaga nawet to, jak szybko ewoluuje – nowe serwisy i trendy są błyskawicznie opanowywane przez setki firm oraz agencji marketingowych. Jak więc w tym świecie osiągnąć sukces i powiedzieć potencjalnym klientom o sobie? Czy to w ogóle jeszcze możliwe? Owszem. Należy wykazać się cierpliwością, postawić na jakość, a przede wszystkim działać na wielu płaszczyznach. Tylko wtedy możesz liczyć na efekty. Poniżej znajdziesz przepis, który pozwoli Twojemu sklepowi…

Merchant Center

O Google Merchant Center pisaliśmy już nie raz. Jeśli prowadzisz sklep internetowy i jeszcze nie masz produktów na tej platformie, to najwyższy czas nadrobić zaległości. GMC pozwala na pokazanie Twoich produktów bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google oraz w osobnej zakładce wyszukiwarki, gdzie użytkownicy mogą porównać je z konkurencją. To darmowy sposób na wyjście do klienta, a że wiele sklepów jeszcze to zaniedbuje, możesz łatwo je wyprzedzić. Jak wszystkie usługi Google, GMC podlega ciągłym zmianom. Dziś szczegółowo opiszemy dwie najnowsze. Jedna już wesoło hula, druga dołączy niebawem. Dlaczego o tym piszemy? Bo obie wymuszają poprawki w specyfikacji produktów, a niezastosowanie się…

kampanie performance max

Ta nazwa godna jest prawie najwyższych modeli telefonów albo chociaż rewolucyjnego młynka do kawy. Kampania Performance Max określana jest przez Google mianem rewolucyjnej i trzeba przyznać, że rzeczywiście jest wyjątkowa. Bardzo zautomatyzowana, wielokanałowa i skoncentrowana na konwersjach – bez wątpienia ma to być kombajn do zarabiania pieniędzy. Czy jednak flagowa usługa sprawdzi się dla każdego biznesu? Sądzimy, że nie. I chętnie o tym opowiemy. Na czym polegają kampanie Performance Max? To produkt typu „wszystko w jednym”. Udostępniamy materiały, a Google na bieżąco miksuje je w zależności od potrzeb. Pokazują się na każdym z kanałów Google, czyli między innymi w wyszukiwarce,…

planer słów kluczowych

Jeśli interesujesz się tematem SEO, pozycjonowania czy E-commerce (a zapewne tak jest, skoro to czytasz), z pewnością wiesz już, jak ważne są słowa kluczowe. Konkretne frazy związane z daną branżą, lokalizacją, specyficznymi usługami lub produktami pozwalają robotom wyszukiwarki ocenić Twoją stronę i przypisać ją do odpowiednich zapytań użytkowników. W ten sposób oni zyskują odpowiedzi, a Ty… potencjalnych klientów. Problem polega jednak na tym, że słów kluczowych jest bardzo, bardzo dużo. Nie masz szans odkryć i sprawdzić skuteczności wszystkich. Na szczęście istnieje przystępna pomoc i to od najważniejszego gracza na rynku – Google Keywords Planner. Planer słów kluczowych – darmowe narzędzie…

google tag manager

Analityka w E-commerce (i ogólnie w przypadku wszelkich stron internetowych) opiera się na zbieraniu danych. Wszelkie informacje o liczbie kliknięć danego pola, konwersji, przejść z Facebooka itp. nie biorą się znikąd ani z bazowego monitoringu serwera lub Google. Do ich zbierania służą tagi, czyli elementy umieszczane w kodzie strony służące do monitoringu. Nie należy ich mylić z popularną onegdaj chmurą tagów mówiącą wyszukiwarce o tematyce strony. Główny problem z tagami polega na tym, że są bardzo zróżnicowane i rozmieszczone w różnych miejscach strony. Dlatego każde akcje z nimi związane wymagają dokładnego przeszukiwania kodu, co wymaga wiedzy i umiejętności, a nawet…

przyjazne adresy url

Na pierwszy rzut oka cała sprawa może wydawać się przerostem formy nad treścią. W końcu, po co tracić czas na te kilka słów widocznych w adresie strony, którą właśnie przeglądasz. Nie trzeba ich wpisywać, zazwyczaj też są one wyświetlane na szaro, nie rzucają się więc w oczy. O co więc cały ambaras? Adresy URL mają realny wpływ na odczucia użytkowników oraz… pozycjonowanie. Nie jest to może znaczenie pierwszoligowe, ale z pewnością warte odnotowania. W tym artykule przedstawimy najważniejsze cechy dobrego adresu URL i każdą z nich uzasadnimy. To chyba najlepszy sposób, aby pokazać, że szczegóły mają znaczenie! Przede wszystkim bezbłędnie…

geolokalizacja

To niemal ironiczne, jak Internet, który jest jednym z filarów globalizacji, zmierza w ostatnich latach do zwiększenia znaczenia swojego aspektu lokalnego. Dotyczy to zarówno serwisów WEB 2.0., jak i wyszukiwarek. Fraza „near me”, w polskiej wersji zazwyczaj występująca jako „w mojej okolicy” nabiera mocy – Google podsuwa użytkownikom odpowiedzi i firmy znajdujące się blisko. To po prostu kwestia wygody. I nie musimy o to nawet specjalnie prosić – na podstawie naszych aktywności i śladów w sieci dziecinnie łatwo określić, gdzie jesteśmy. Dlatego wyniki wyszukiwania będą się diametralnie różnić nawet po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów i skorzystaniu z lokalnej sieci WI-FI. Dziś…

Low Hanging Fruit

Branża e-commerce bez wątpienia nie należy do prostych. Strategie pozycjonowania, mnóstwo przeplatających się zależności technicznych i merytorycznych, niezliczone detale wpływające na skuteczność reklamy oraz sprzedaży. To sprawia, że wprowadzenie jakichkolwiek skutecznych zmian w odpowiedzi na problemy często zdaje się rzeczą niezwykle skomplikowaną, a bywa, że i paraliżuje. W końcu takie działania wiążą się z czasem i kosztami, przez co przedsiębiorcy boją się inwestować. A to błąd. Należy bowiem pamiętać, że nawet najbardziej skomplikowane sprawy składają się z prostych składników. Low Hanging Fruit to strategia, którą warto aplikować w każdym biznesie. Tam sięgaj, gdzie wzrok… sięga Nisko wiszący owoc oznacza skupienie…

analytics 4

W dziedzinie analityki internetowej oraz e-commerce bardzo trudno mówić o stałych rozwiązaniach. Algorytmy, techniki, oczekiwania i mierniki zmieniają się jak w kalejdoskopie. Zazwyczaj to wszystko odbywa się płynnie, dlatego należy trendy śledzić na bieżąco. Ci, którzy wypadną z branży na kilka miesięcy, muszą potem sporo nadrabiać. Zdarzają się jednak również skokowe zmiany i nowości o zasięgu „ogólnointernetowym”. Właśnie do takich zalicza się Google Analytics 4, które całkowicie zmienia możliwości, ale i wymaga obycia. Na całe szczęście Google nie wprowadza takich rzeczy z dnia na dzień – czasu jest więcej niż wystarczająco, by przetestować nowość. Zupełnie nowe podejście Dlaczego o Google…

dane strukturalne

Często wspominamy, że kierunek, w którym zmierza współczesne SEO to maksymalne dostosowanie wyszukiwarki do preferencji użytkowników. Obejmuje to bazowanie na języku naturalnym i wykrywanie agresywnych prób pozycjonowania, stosowanych powszechnie jeszcze całkiem niedawno. To dobre wiadomości, bo oznaczają, że idziemy w kierunku sytuacji, gdzie ultymatywnymi kryteriami zdobywania miejsc na listach wyszukiwania będzie jakość tekstu i strony internetowej. Są, jednak kwestie, które z założenia nie mają być wyświetlane bezpośrednio użytkownikom, ale pozwalają robotom na skuteczne zdobywanie informacji o stronie i pokazywanie części z nich w przystępny sposób odbiorcom. To właśnie dane strukturalne. Dziś opiszemy, dlaczego warto o nie zadbać i to już…

Google Topics API

Ciasteczka tu, ciasteczka tam – jedni je wciskają, inni się przed nimi bronią. Prawda jest taka, że to bardzo pomocna rzecz do przyspieszenia i odelżenia strony internetowej, ale przede wszystkim potężne narzędzie reklamowe. Narzędzie, na którym bazuje duża część aktualnej analityki internetowej w służbie e-commerce. To właśnie pliki Cookies sprawiają, że można tworzyć skuteczny lejek sprzedażowy. Jak również można pokazywać w reklamach produkty podobne do ostatnio wyszukiwanych lub akcesoria do nich. Nic dziwnego, że na pomysł pozbycia się tych informacji przez Google branża zareagowała takim oporem (jak nigdy zgodnym), że operację „deciasteczkacji” przeglądarki Chrome przesunięto na 2023 rok. Zrezygnowano też…

fb ads

Facebookowi daleko jest od stanu stagnacji. Ciągle coś się zmienia, a osoby zajmujące się reklamą w mediach społecznościowych ostatnio się nie nudzą. Szerokim echem odbiły się zmiana nazwy FB na Meta i wprowadzenie nijakiego logotypu, trudno jednak powiedzieć, by wpłynęło to znacząco na naszą pracę. Warto natomiast zwrócić uwagę na zlikwidowanie części opcji targetowych uznanych za wrażliwe, między innymi związanych z polityką, orientacją seksualną, wyznaniem czy stanem zdrowia. Dotknie to jednak (choć dość mocno) tylko wybrane kampanie reklamowe. Jest jednak druga, poważniejsza zmiana, którą się dziś zajmiemy. A jest ona częścią projektu o tajemniczym akronimie ODAX. Co to jest ODAX?…

open source czy saas

Postawienie swojego sklepu internetowego wymaga wiedzy, czasu i inwestycji. Na szczęście w zależności od skali naszych działań proporcje i ilości powyższych środków mogą się zmieniać. Jedni chcą wejść na grubo i od razu odpalić odpowiednik supermarketu, ale nie brak też osób, które biznes e-commerce chcą traktować jako dodatkowe źródło dochodu lub hobby. Na całe szczęście przestrzeń wirtualna oferuje sensowne rozwiązania dla obu grup i całego spektrum przedsiębiorców pomiędzy nimi. Istnieje podstawowy podział na dwa różniące się znacznie rozwiązania stanowiące podstawę sklepu internetowego. To open source oraz SaaS. Dziś opowiemy o ich zaletach i wadach, postaramy się również klarownie wskazać, dla…

zaplecze seo

Pozycjonowanie strony to nie rurki z kremem. Trzeba zadowolić wyszukiwarki, ale w sposób subtelny. Przede wszystkim jednak nie wolno zawieść użytkowników, coraz bardziej wyczulonych na nienaturalny język i oczekujących wysokiej jakości zawartości. Na szczęście ostatnimi czasy nie jest to tak rozbieżne, jak kiedyś. Nadal jednak pierwszorzędnie przygotowana strona internetowa nie gwarantuje sukcesu na listach wyszukiwania. Liczy się także linkowanie ze źródeł zewnętrznych, świadczące o wiarygodności strony. I tym właśnie się dziś zajmiemy. Co to jest zaplecze SEO? To proces tworzenia stron satelickich, których głównym, a często jedynym zadaniem jest wspieranie macierzystego serwisu. Mają zapewniać bazę linków oraz nienachalnie zachęcać do…

sxo

Od początku wyodrębnienia się dziedziny marketingu internetowego, jaką jest SEO, podlegała ona nieustannym zmianom. Okresy stałości i oczywistych praw bywały krótkie i gwałtownie przerywane zmianami algorytmów Google. Cel pozostawał jednak niezmienny – pozycjonowanie, czyli umieszczenie strony internetowej jak najwyżej na listach wyszukiwania Google. Teraz jednak zaczyna się mówić o szerszym rozumieniu tego celu i umieszczeniu go w kontekście konwersji. To właśnie SXO, szumnie nazywane następcą SEO i nową jakością w pozycjonowaniu. Czy mam do czynienia z branżową rewolucją? Przekonajmy się! Co to jest SXO? To skrót od Search eXperience Optimization, powstały jako niezbyt elegancki zlepek pojęć SEO (Serach Engine Optimization)…

rodzaje map ciepła

Branża e-commerce jak niewiele innych wymaga połączenia odległych dziedzin wiedzy. Z jednej strony to programowanie i informatyka (bo przecież ktoś musi robić strony internetowe), z drugiej wiedza z pogranicza sztuki i ergonomii, pozwalająca tworzyć wygodne i estetyczne interfejsy. A dodajmy do tego jeszcze grafikę i treści. Manewrowanie tym wszystkim wymaga, abyśmy wiedzieli, co robimy i dlaczego. Potrzebne są twarde dane z badań nad zachowaniami użytkowników. Zazwyczaj narzędzia do analityki internetowej przedstawiają je w formie złożonych tabel i wykresów, dokładnych, ale wymagających czasu i doświadczenia. Jest jednak wyjątek – mapy ciepła dla odmiany są niezwykle intuicyjne i pokazują wszystko jasno i…

wtyczki seo wordpress

WordPress to jeden z tych fenomenów Internetu, który pokazuje, że można odjechać daleko od pierwotnego planu i odnieść spektakularny sukces. Z założenia miał służyć do samodzielnego tworzenia blogów, a szybko stał się najpopularniejszym na świecie systemem zarządzania treścią (CMS) w najróżniejszych rodzajach stron internetowych. Dziś istnieje wiele firm i osób specjalizujących się zawodowo w pracy z WordPressem i niezliczona ilość dodatków, szablonów oraz wtyczek. Przykładowo popularne WooComerce pozwala szybko i prosto stworzyć swój pełnoprawny sklep internetowy. My zajmiemy się za to wtyczkami związanymi z pozycjonowaniem. Blogowe korzenie WP sprawiają, że platforma aż prosi się o takie rozszerzenie. Wybraliśmy trzy, naszym…

linki z social mediów

Zawsze powtarzamy, że SEO to ogromny zbiór małych działań. Nie tylko na stronie, ale i poza nią. Skuteczne pozycjonowanie oprócz pierwszorzędnie przygotowanej witryny z wysokiej jakości zawartością wymaga wzmocnienia jej autorytetu zewnętrznymi linkami. Nie mogą być one jednak byle jakie. Za grosze kupisz dziesiątki linków, ale zadziałają one odwrotnie, niż należy – Google pacnie linijką po palcach i zrzuci Twoją stronę na samo dno wyników wyszukiwania. Wielka Wyszukiwarka wie, które strony są wartościowe i nie pozwolą umieścić na swoich łamach ścieżek do podejrzanych zakątków Internetu. Co więcej, powinny one być związane tematycznie z Twoją branżą, jeśli chcesz zadowolić algorytm. A…

platforma b2b

Współpraca między firmami przebiega zazwyczaj bardziej bezpośrednio niż przy transakcjach z klientami indywidualnymi. Platforma B2B jest przeznaczona dla Tych, którzy już nawiązali współpracę, nie musi być więc piękne i zachęcające. Są jak samochody użytkowe – mają działać skutecznie, umożliwiając obu stronom sprawną pracę. Niestety wiele firm wciąż traktuje sprawę po macoszemu i opiera się na przestarzałych rozwiązaniach – platformy ładujące się wieczność, pełne jaskrawych kolorów lub mające problemy z wyszukiwaniem dla wielu są nadal standardem. Z nadzieją, że powoli będzie się to zmieniać, publikujemy ten artykuł stworzony z myślą zarówno o osobach chcących stworzyć własną platformę, jak i tych poszukujących…