KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Grafiki na stronach www – jak je zoptymalizować

grafiki na stronach www

Grafiki na stronach www – jak je zoptymalizować

Właściciele stron internetowych, którym zależy na pozycjonowaniu muszą wiedzieć, że witryna będzie dobrze widoczna, jeśli zadbamy o wszystkie jej elementy. Dotyczy to także grafiki, która się na niej znajduje. Dlatego też nie wolno lekceważyć kwestii jej optymalizacji.

Pozycjonowanie to nie tylko tekst, ale także zdjęcia. Fotki pochodzące z naszej witryny również mogą generować ruch. Optymalizacja polega nie tylko na zmniejszeniu rozmiaru zdjęcia, lecz także na dodaniu odpowiedniego atrybutu oraz nazwaniu każdej grafiki.

Optymalizacja grafiki na stronach www – pierwsza rzecz to nazwa pliku

Bardzo ważne jest, aby nazwy poszczególnych plików opisywały to, co znajduje się na obrazku. Zapewne większość z was korzysta z automatycznych nazw. Wtedy pliki tak naprawdę nic nie znaczą, ponieważ roboty nie wiedzą o co chodzi w pliku DSC_001.jpg czy IMG_123.png. Jeśli więc zaczniemy stosować nazewnictwo opisujące to, co znajduje się na fotce zauważymy, a przynajmniej powinniśmy wzrost widoczności naszej strony po wpisaniu konkretnego zapytania. Mowa tutaj także o kategorii Google Grafika.

Atrybut ALT opisujący dane zdjęcie

Atrybut ALT wyświetlany jest jako alternatywa grafiki. Jeśli więc nie możemy zobaczyć danej fotki, przeglądarka zastępuje go opisem ALT. Warto pamiętać, że jest on bardzo ważny w kwestii pozycjonowania. Jeśli więc zależy nam na wysokiej pozycji w wyszukiwarce, powinniśmy używać znaczników przy każdej grafice. Przykładowo jeśli posiadamy swój sklep internetowy i chcielibyśmy, aby produkty pojawiały się także w Google Grafika musimy dodawać do każdego zdjęcia atrybut ALT opisujący konkretną fotkę. Warto pamiętać, by był to krótki i konkretny opis.

Zmiana rozmiaru grafik

Istotną kwestią jest także rozmiar grafiki, jaka jest wyświetlana na naszej stronie. Nie możemy przecież publikować witryny, która posiada “ciężkie” zdjęcia. A osoby z nawet bardzo szybkim łączem internetowym mają problem z wczytaniem jej w swojej przeglądarce. Skupmy się na jak najkrótszym czasie ładowania się strony, ponieważ według algorytmów Google jest to jeden z czynników, który wpływa na ranking pozycji. To rozsądne – nie ma nikogo, kto lubiłby czekać na wczytywanie się danego zdjęcia przez wieczność. W takim przypadku musimy zmniejszyć rozmiar, aby grafika wczytywała się błyskawicznie, co oczywiście automatycznie przekłada się na czas potrzebny do uruchomienia naszej strony internetowej. Należy również zastanowić się, czy rzeczywiście dane zdjęcie musi mieć tak dużą rozdzielczość. Czasami wystarczy Full HD, a nawet i mniejsza. Zmiany rozmiaru możemy dokonać za pomocą dowolnej aplikacji do edycji grafiki. Zdjęcie powinno ważyć w okolicach 100 KB. Dzięki temu otworzy się szybko nawet tam, gdzie łącze internetowe jest słabe.

Jaki format grafiki wybrać?

W sieci wykorzystuje się zazwyczaj jeden z trzech formatów: JPG, GIF oraz PNG. Najczęściej wykorzystuje się ten pierwszy, ponieważ oferuje bardzo dobry stosunek wagi pliku do jego jakości. Pliki GIF stosowane są najczęściej wtedy, kiedy chcemy stworzyć prostą animację. Przykładowo sprzedajemy jeden produkt w różnych wersjach kolorystycznych. Oczywiście należy wtedy pamiętać, że kilka klatek to kilka zdjęć w jednym, a więc i większy będzie rozmiar. Z kolei pliki PNG wykorzystujemy głównie wtedy, gdy chcemy by dana grafika nie miała tła. Są one także o wiele lepsze jeśli chodzi o jakość zdjęcia.

Optymalizacja grafiki na stronach www jest bardzo ważna. Dzięki niej skracamy czas, jaki musi minąć do pełnego uruchomienia witryny. Dodatkowo wspieramy działania SEO, które przekładają się na zwiększoną liczbę odwiedzin na naszej stronie internetowej. Oczywiście należy pamiętać, by nie przesadzić np. z kompresją fotek. Im mniejszy rozmiar bez zmiany rozdzielczości, tym gorsza będzie jakość zdjęcia, a to przełoży się na “odstraszenie” klienta, który nie zainteresuje dany produkt. Dlatego też należy cały czas testować różne opcje optymalizacji. W końcu, po pewnym czasie znajdziemy złoty środek, który sprawi, że wszystkie zdjęcia na naszej witrynie będą posiadały opis, będą dobrze oznaczone oraz oczywiście zachowując dobrą jakość będą ważyły niewiele.

Related Posts