KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Konwersja – czym jest i jak skutecznie ją mierzyć?

Konwersja – czym jest i jak skutecznie ją mierzyć?

Jeżeli zastanawiałeś się, jak zmierzyć skuteczność swoich działań w internecie, to hasło konwersja jest tym, czego szukasz. Jak definiuje się ją? Na co zwrócić uwagę w mierzeniu jej? Czytaj dalej, aby się przekonać!

Definicja konwersji

Z angielskiego conversion – oznacza przekształcenie czegoś w coś. Dla przykładu: energia słoneczna to konwersja promieni słonecznych w ciepło i elektryczność. Ale jakie to ma przełożenie na Twój biznes? Kluczowe!

W działaniach internetowych konwersja stanowi przełożenie zainteresowania Twoją firmą na realne korzyści. Wśród nich można wymienić zysk, zainteresowanie, zaangażowanie czy sposób kolportowania treści przez użytkowników.

Konwersja – jak dobrze ją zmierzyć?

Niektórzy sądzą, że wystarczy zwiększyć ruch, żeby dobrze wpłynąć na konwersję. To prawda, ale nie do końca. Z samej analizy wzrostów ruchu mało wynika. Wg. Tomasza Frontczaka takie podchodzenie do sprawy wręcz niszczy marketing. Na co zwrócić uwagę? Jak znaleźć się bliżej zachowań naszego docelowego odbiorcy? I, oczywiście, wyprzedzić konkurencję?

Poniżej podajemy osiem zmiennych, które pomogą w dobrej analizie konwersji.

Źródła ruchu

Żeby dobrze przygotować się do zmierzenia skuteczności swoich działań w sieci, trzeba przyjrzeć się źródłom ruchu na stronie. Skąd przychodzą Twoi odbiorcy? W popularnych narzędziach do mierzenia konwersji, takich jak Google Analytics czy Ubersuggest, można z łatwością dowiedzieć się, z jakiego miejsca zawędrował na Twoją stronę użytkownik.

Jakie mamy źródła ruchu?

  • Osoby odwiedzające stronę bezpośrednio po wpisaniu określonego URL do przeglądarki
  • Użytkownicy, którzy znaleźli stronę przez wyszukiwarkę (najczęściej Google, ale coraz częściej marketerzy pozycjonują również strony w Bingu)
  • Internauci skierowani, czyli osoby wędrujące na Twoją stronę z innych źródeł np. social media.

Trzeba pamiętać, że dobrze mieć zróżnicowane źródła ruchu. Pozwoli Ci to na bezpieczne przetrwanie zmian algorytmów zarówno wyszukiwarek, jak i portali społecznościowych.

Konwersja z nowych użytkowników

Nowi użytkownicy zgoła inaczej reagują na Twoją witrynę niż stali bywalcy. Masz tylko kilka sekund na złapanie kogoś z tego narybku.

Odizoluj od danych dotyczących wizyt te, które opisują zachowanie świeżych gości. Przeanalizuj dokładnie ruch na stronie wśród nich. Nikt tak nie recenzuje niedoskonałości witryny, jak nowy użytkownik.

Zaangażowanie powracających internautów

W tym przypadku powinieneś zadać sobie dwa pytania:
➢ Czemu użytkownik wrócił do Ciebie?
➢ Czy zadziałał już za pierwszym razem i w jakim przypadku?

Kiedy takie informacje wykrystalizują się z Twoich statystyk, będziesz znał mocne strony swojej witryny.

Liczba interakcji podczas przeglądania strony

Możesz użyć narzędzi takich, jak Crazy Egg, żeby sprawdzić aktywność użytkowników na stronie. Nawet, gdy nie masz zbyt dużego ruchu, nadal możesz wyciągnąć dane i wnioski z interakcji gości. W taki sposób można wiarygodnie zmierzyć poziom konwersji na Twojej stronie, w zależności od zmiennej, której będziesz się przyglądać.

Jeśli Twoim priorytetem było wywołanie ruchu, czas pozostania na stronie czy zwiększenie liczby użytkowników skierowanych, tak powinieneś analizować liczbę interakcji podczas przeglądania strony.

Wartość każdej wizyty

Prosta wartość, która niekoniecznie jest taka banalna. Czemu? W przypadku sklepów internetowych sprawa ma się prosto.

Wartość każdej wizyty to kwota, którą każdy odwiedzający średnio wydaje lub wnosi na portal. Przykładowo mamy 200 zł przychodu i 50 użytkowników dziennie, to jeden użytkownik zostawia średnio 4 zł w naszym sklepie.

A co, gdy liczymy zaangażowanie? Co w momencie, kiedy wartością są rzeczy niemierzalne walutą? Musisz pamiętać, że zysk to także pozytywny komentarz, ruch na stronie podbijający Twoje przychody z reklam lub kolejne leady pozyskiwane z zapisów na newsletter.

Koszt każdej konwersji

Inaczej nazywamy to kosztem generacji leadu. Jest bliźniaczą kwotą do tej wyżej wspomnianej. Dziś bardzo wiele agencji rozlicza się właśnie nie przez generację ruchu czy kliknięć, a kosztem każdej konwersji. Czy słusznie?

To kluczowa wartość. Jeżeli różnica między przychodem z każdej wizyty a kosztem poszczególnej konwersji jest ujemna, nie licz na zyski.

Współczynnik odrzuceń

Pamiętasz, jak wspominaliśmy, że masz tylko kilka sekund na przyciągnięcie uwagi swojego potencjalnego odbiorcy czy klienta? W przypadku, gdy Twoja strona straszy za długim czasem oczekiwania lub ma nieczytelny format dla przeglądarki, telefonu – szykuj się na szybkie opuszczenie strony przez użytkownika.

Ta dana powoli na ewaluację podstron Twojego sklepu czy witryny. Dzięki niej dowiesz się, jak dużo osób “odbija się” od niej.

Strony powodujące wyjścia

Jeśli już wiesz, jaki masz współczynnik odrzuceń, czas znaleźć głównych winowajców takiego stanu rzeczy. Zlokalizuj błędy na swoich stronach i popraw je! Z chęcią  specjaliści KoboSystem pomogą Ci w tym procesie. Zaufaj Nam i naszemu doświadczeniu.

Related Posts