KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Jakie strony serwisu warto zablokować przed robotami Google?

indeksowanie

Jakie strony serwisu warto zablokować przed robotami Google?

Roboty Google’a monitorują, a następnie indeksują praktycznie każdy zakątek naszej witryny. Czasami warto jednak zablokować pewne podstrony, które nie mają praktycznie żadnej wartości. Nie jest to stosunkowo trudna do wykonania operacja. W tym artykule sugerujemy jak zablokować indeksowanie, a także informujemy na jakich stronach warto włączyć komendę “noindex”.

Jak zablokować indeksowanie poszczególnych podstron?

Aby roboty nie indeksowały konkretnych podstron możemy wykorzystać jedną z dwóch dostępnych metod. Pierwsza z nich wymaga ingerencji w kod naszej strony. Musimy znaleźć sekcję <HEAD>, a w niej dodać komendę <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>. Dzięki temu algorytmy Google’a nie będą wyszukiwać tych konkretnych podstron. Innym sposobem jest modyfikacja pliku robots.txt. W tym przypadku musimy wpisać następujące komendy. User-agent: – w tym miejscu ustawiamy, które roboty mają pominąć wyszukiwanie tej konkretnej podstrony. Jeśli chcemy, aby dotyczyło to wszystkich algorytmów wystarczy dodać “*”. Następnie w kolejnej linijce wpisujemy “Disallow:”, a zaraz po niej wypisujemy katalogi lub podstrony, które mają być pomijane przy indeksowaniu. Warto jednak pamiętać, by na samym końcu dodać “/”, ponieważ możemy przez przypadek wyłączyć całą naszą stronę z indeksowania.

Jakie podstrony wyłączyć z indeksowania?

Jeśli chcemy, by nasza strona była bardzo dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek warto wiedzieć jakie podstrony wyłączyć z indeksowania. Mowa tutaj nie tylko o witrynach internetowych, ale także na przykład sklepach.

Przede wszystkim tag “noindex” powinny posiadać podstrony zawierające regulamin, politykę prywatności i politykę cookies. Dlaczego? Z prostej przyczyny. Zazwyczaj tego typu dokumenty są podobne na większości stron internetowych, ponieważ treść ta jest uniwersalna. Może także dotyczyć tekstów, których ze względów prawnych edytować nie możemy. Dlatego też algorytmy mogą uznać takie podstrony za kopiowanie, a to z kolei niekorzystnie wpływa na pozycjonowanie naszej strony internetowej.

Kolejnymi podstronami, które nie powinny być indeksowane to logowanie, formularz rejestracji oraz prośba odzyskania hasła. Nie ma co się oszukiwać, nie wnoszą one nic do pozycjonowania, dlatego też nie ma potrzeby, by roboty je indeksowały. Należy jednak pamiętać, aby osoby korzystające z naszej strony miały do nich łatwy dostęp. Warto również wyłączyć indeksowanie wyników wyszukiwania z naszej wewnętrznej wyszukiwarki działającej na łamach portalu, czy sklepu. O ile nasi użytkownicy zapewne chętnie będą korzystać z tej funkcjonalności, o tyle robot może rozważyć wyniki wyszukiwania jako wewnętrzny duplikat treści, co również może negatywnie wpływać na widoczność naszej witryny.

Posiadacze sklepów internetowych powinni użyć tagu “noindex” na podstronach takich jak koszyk, zamówienie czy reklamacje. Dotyczy to także kategorii, w których nie ma żadnych produktów. Roboty mogą uznać za duplikat także podstrony sortowania produktów, gdzie oprócz kolejności wyświetlania tak naprawdę nic się nie zmienia. Ostatnia rzecz dotyczy archiwum dat, o którym powinni myśleć przede wszystkim posiadacze stron opartych na systemie WordPress. Niestety CMS ten tworzy je automatycznie, a niestety to nie wpływa pozytywnie na osiągnięcie wysokich wyników w wyszukiwarkach, dlatego też lepiej szybko je wyłączyć z indeksowania.

Nie popełnij błędu podczas blokowania robotów Google

O ile samo ustawienie blokady dla robotów nie jest trudne, o tyle bardzo szybko możemy popełnić błąd, który może sprawić, że algorytm będzie omijał nie tylko poszczególne podstrony, lecz także… całą naszą witrynę. Dotyczy to szczególnie tych osób, które swoją stronę opierają o CMS-y. Tam bardzo często możemy trafić na wtyczki lub opcje w panelu administracyjnym. Należy wszystkie ustawienia zmieniać z głową, a najlepiej przekazać to komuś doświadczonemu, by nie mieć później kłopotów.

Szukasz firmy, która kompleksowo zajmie się Twoją stroną internetową? Skontaktuj się z KoboSystem!

Related Posts