KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Branża zakazana – czego nie wolno reklamować w sieci

reklamować

Branża zakazana – czego nie wolno reklamować w sieci

Niezależnie od profilu firmy i rodzaju oferowanych usług zależy nam na tym, by znaleźć jak najwięcej klientów. To rzecz wręcz oczywista, ponieważ po to prowadzimy biznes. Są jednak branże zakazane, a więc takie, których nie możemy wprost reklamować. W takim przypadku należy sięgać po działania SEO oraz SEM.

Firmy zajmujące się reklamą chwalą się, że nie ma dla nich rzeczy niemożliwych. Oczywiście jest to nieprawda, ponieważ istnieją branże, których promocja mogłaby okazać się sporym problemem dla obu stron: zarówno przedsiębiorstwa, które chce się reklamować, jak i tego, które organizuje kampanię. Istnieją więc tak zwane branże zakazane, których nie wolno wspierać marketingowo nie tylko za sprawą prawa ustanowionego w danym kraju. Mowa również o Google’u, który nie zezwala na reklamę kilku rodzajów biznesów.

Branża zakazana – o co chodzi?

Według Google’a istnieją pewne branże, które są zakazane, ale i takie, które mają pewne ograniczenia. To z racji praw panujących w danym kraju. Jeśli więc jest jakieś ograniczenie, przykładowo w Polsce, które nie istnieje w Anglii, wtedy ta firma może reklamować się w miejscu, gdzie prawo na to zezwala. Rzecz oczywista. Dlatego też przed rozpoczęciem jakiejkolwiek kampanii reklamowej należy zapoznać się z przepisami, które obowiązują w danym kraju. W Polsce nie można reklamować przedsiębiorstw, które oferują produkty, lub usługi mogące zagrozić naszemu zdrowiu, bądź doprowadzić do uzależnienia. Nie wolno również reklamować usług, które wykonuje osoba wysokiego zaufania społecznego. Warto poznać bliżej branże zakazane, których reklama jest kategorycznie zabroniona.

Branża medyczna

Kliniki, szpitale, apteki internetowe, a także lekarze prywatni nie mogą reklamować swoich usług za sprawą artykułu 14 ustawy z 15.04.2011. Dodatkowo zagłębiając się w Kodeks Etyki Lekarskiej można odnaleźć zapis, który sugeruje, by lekarze nie udostępniali swojego wizerunku w celach komercyjnych. Oczywiście da się w pewnym stopniu obejść tę kwestię. Pomocne będą w tym przypadku tak zwane portale rankingujące, które pozwalają na publikację oceny oraz opinii na temat specjalisty (w tym przypadku lekarza) przez użytkowników – klientów. Jest to więc, jakby nie patrzeć reklama darmowa. Oczywiście, jeśli lekarz ten jest godny polecenia.

Nie inaczej jest ze wspomnianymi wcześniej aptekami, które według artykułu 94a ustawy z 06.09.2001 mogą co prawda podawać informacje o godzinach otwarcia i lokalizacji, jednak już reklamować się nie mogą. Problem mają również apteki internetowe, które nie mogą tworzyć unikalnych opisów produktów, w tym przypadku leków. Każde z tych miejsc jest narażone na bardzo dużą duplikację. Co więc w tej kwestii zrobić? Wystarczy utworzyć bloga, na łamach którego pojawiać się będą artykuły eksperckie zawierające porady związane ze zdrowiem.

Branża tytoniowa i alkoholowa

Google stosuje bardzo rygorystyczną politykę zakazu reklam produktów związanych z branżą tytoniową i alkoholową. Oczywiście dostosowując się do lokalnego prawa, które obowiązuje w danym kraju. W Polsce nie można reklamować praktycznie wszystkich napojów, które mają w sobie alkohol. Oczywiście firmy mogą w pewnym wymiarze czasu, a konkretnie pomiędzy 20 a 6 rano reklamować piwo. Co z bilbordami, które to przecież pokazują dany produkt przez całą dobę? 20% powierzchni danej reklamy musi zawierać informacja o szkodliwości spożywania alkoholu. Podobnie wygląda kwestia wyrobów tytoniowych. Chodzi o ustawę antynikotynową z 1995 roku, kiedy to nałożono częściowy zakaz promocji papierosów. Widać to nawet na opakowaniach wyrobów tytoniowych, gdzie producenci muszą zawierać informacje o potencjalnych problemach zdrowotnych związanych z tą używką. Rzecz jasna, reklama nie może sugerować działania terapeutycznego bądź też tego, że palenie jest korzystne dla zdrowia. Oczywistym jest również fakt, że reklama może trafiać tylko do osób pełnoletnich.

Branża hazardowa

Z racji ustawy hazardowej, która jest aktywna od 1 kwietnia 2017 kasyna nie mogą być reklamowane w naszym kraju. Dotyczy to także niektórych zakładów bukmacherskich. Przykładem może być Bet-at-home, który to w Polsce nie jest dostępny. Strona nie wyświetla się przez nowelizację z 1 lipca 2017, kiedy to utworzono specjalny rejestr domen. Dzięki niemu serwisy, które działają niezgodnie z naszym prawem muszą być zablokowane. Według Google reklamy dotyczące hazardu muszą być kierowane tylko do osób pełnoletnich, a sama promocja tej branży możliwa jest tylko w niektórych krajach.

Branża erotyczna

Zakaz dotyczy również branży erotycznej. Praktycznie każdy portal, czy forum dyskusyjne nie zezwala na promocję firm związanych z produktami erotycznymi. Mowa tu nawet o reklamach darmowych. Zarówno  Google jak i Facebook zabrania takich reklam w płatnych kampaniach.

Jeżeli szukasz kompleksowej oferty dla swojej firmy – skontaktuj się z nami i zapytaj jak możemy Ci pomóc!

Related Posts