KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Google Voice Search – pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe, nowe możliwości w SEO

voice search

Google Voice Search – pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe, nowe możliwości w SEO

Wyszukiwanie głosowe Voice Search powoli staje się najpopularniejszą metodą wyszukiwania treści w Internecie. Dużą zasługę w tym wszystkim ma chociażby Asystent Google, który od początku 2019 roku potrafi mówić także po polsku. Metoda wyszukiwania treści w ten sposób jest bardzo wygodna i szybka. Jak wpływa to na pozycjonowanie stron? W jaki sposób zoptymalizować SEO pod względem Voice Search? O tym dowiedzie się czytając ten tekst.

Voice Search – czym jest?

W dzisiejszych czasach konsument jest coraz wygodniejszy, dlatego też z Voice Search korzysta się coraz częściej. Czym zatem jest ta technologia? Jest to narzędzie, które pozwala na wyszukiwanie interesujących treści w Internecie lub przeszukiwanie urządzenia na którym się znajduje, przy pomocy poleceń głosowych. Technologia wykorzystywana jest nie tylko w urządzeniach mobilnych, ale także coraz częściej w komputerach PC czy laptopach.

Technologia Voice Search jest niezwykle wygodnym narzędziem. Użytkownik bez sięgania po telefon czy tablet może wyszukać interesujące go rzeczy, a asystent głosowy znajdujący się w chwili obecnej w każdym urządzeniu mobilnym przeczyta wyświetlaną treść. Nie jest to więc zaskoczenie, że wyszukiwanie głosowe jest coraz bardziej popularne.

Za pomocą asystenta głosowego jak Asystent Google czy Siri bez problemu ustawimy alarm, trasę podróży, wpiszemy notkę do kalendarza czy będziemy w stanie odtworzyć ulubiony utwór w aplikacji muzycznej. Oczywiście możemy zadawać także bezpośrednie pytania, na które wyżej wymienieni asystenci są w stanie odpowiedzieć pełnymi zdaniami. Do tego wszystkiego potrzebne jest połączenie z Internetem.

Różnice między wyszukiwaniem głosowym a pisemnym

Oczywiście podstawową różnicą między wyszukiwaniem pisemnym, a głosowym jest to, że w pierwszym przypadku słowa wprowadzamy przy pomocy klawiatury, w drugim mówimy polecenia. Pytania zadawane za pośrednictwem wyszukiwania są dłuższe, niż te, które normalnie byśmy zadali pisząc. W przypadku pisemnego wyszukiwania informacji posługujemy się średnio maksymalnie czterema słowami. Jeżeli chodzi o wyszukiwanie głosowe mówimy już całe zdania. Nie sugerujemy się słowami kluczowymi, a zadajemy pytanie, które od razu skierowane są na interesującą nas odpowiedź. W ostatnim czasie zanotowano wzrost wyszukiwań treści w formie pytań, dlatego też szacuje się, że posty odpowiadające na pytania i zawierające je w swojej treści będą lepiej pozycjonowane.

SEO i optymalizacja pod Voice Search

Jak więc wykorzystać Voice Search w pozycjonowaniu, tak aby nasza strona na tym nie straciła? Przede wszystkim musimy zoptymalizować SEO pod tym względem.

1. Zadbaj o wersję mobilną strony

Przede wszystkim musimy zadbać o to, żeby nasza strona dobrze wyświetlała się na smartfonach czy tabletach. Mimo, że pozornie witryna będzie responsywna to bez mobilnej wersji użytkownicy szybko będą z niej uciekać. To będzie wpływać na współczynnik odrzuceń, który będzie wyższy i tym samym strona nie będzie pojawiać się na wysokich pozycjach podczas wyszukiwania głosowego Voice Search. Google umożliwia sprawdzenie jak strona prezentuje się na urządzeniach mobilnych i czy jest przystosowana do wyświetlania się na smartfonach czy tabletach.

2. Zwróć uwagę na szybkość wczytywania strony w wersji mobilnej

Kolejnym elementem, na który musimy zwrócić uwagę to szybkość ładowania się naszej witryny. Wyszukiwania głosowe pochodzą głównie z urządzeń mobilnych, a użytkownicy smartfonów jak nikt inny nienawidzą długo czekać na wczytanie wszystkich treści na stronie. Ładowanie powinno być błyskawiczne, a my jako właściciele strony na pewno na tym zyskamy. Do sprawdzenia z jaką prędkością wczytuje się strona możemy skorzystać z kilku narzędzi takich jak np. PageSpeed Insights czy GTMetrix. Jeśli narzędzia te pokażą, że nasza witryna wczytuje się długo podpowiedzą co uczynić, by to zmienić.

3. Używaj fraz long tail, które brzmią naturalnie

Jeśli korzystamy z wyszukiwania głosowego Voice Search treści, które wypowiadamy nie są pojedynczymi zdaniami, a zdaniami brzmiącymi naturalnie. Z reguły są długie i mają formę pytań, dlatego też jeśli chcesz zoptymalizować swoją stronę pod względem wyszukiwania Voice Search w treściach umieszczaj frazy z długim ogonem, i przede wszystkim pytania z odpowiedziami. Dzięki temu nasza strona będzie górowała w wynikach wyszukiwania.

4. Uzupełnij profil w Google Moja Firma

Pytania użytków mobilnych korzystających z Voice Search najczęściej tyczą się rzeczy i miejsc lokalnych. Zadają pytania o sklepie w pobliżu, lokalu na konkretnej ulicy i tym podobnych. Więc jeśli chcemy, aby nasza firma wyświetlała się w odpowiedziach na te właśnie pytania, załóżmy profil w Google Moja Firma. Na stronie WWW umieść szczegółowy adres położenia swojej firmy, co również pozytywnie wpłynie na wyświetlanie się strony w wynikach Google. Możesz zrobić to chociażby w zakładce “Kontakt”.

5. Rozbuduj sekcję FAQ

Jeśli zapytania poprzez Voice Search to głównie pytania, warto więc umieścić na swojej stronie sekcję, w której będą pojawiać się najczęściej zadawane pytania. Użytkownicy będą w stanie znaleźć odpowiedzi na pytania, które ich nurtują. Tym sposobem nie tylko uzyskasz lepszy kontakt z potencjalnym klientem, ale również w naturalny sposób wprowadzisz wiele wyszukiwanych pytań jako frazy, które pomogą w pozycjonowaniu strony.

6. Zoptymalizuj treści pod feature snippets i uszereguj dane strukturalne

Featured snippets to polecane przez Google odpowiedzi, które wyświetlane są bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Google w ten sposób prezentuje fragmenty odpowiedzi, gdy wyszukiwanie użytkownika ma formę zapytania. Jest to bardzo wygodne dla osób korzystających z urządzeń mobilnych, więc warto się tym zająć.

Z kolei dane strukturalne, czyli schema pozwalają uszeregować informacje na stronie. Przez co treści są znacznie lepiej interpretowane przez Google i mogą pojawiać się w wyszukiwaniach w formie wyżej wspomnianych featured snippets.

Wyszukiwanie głosowe to przyszłość. Dlatego też jeśli chcemy, aby nasza strona pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania, bądź nie spadła z pozycji warto przejrzeć powyższe punkty i zastosować się do nich.

Related Posts