KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Strategia SEO – pamiętaj o niej

strategia seo

Strategia SEO – pamiętaj o niej

SEO (czyli Search Engine Optimization) to proces kompleksowy i wielowątkowy. Nie da się wypozycjonować strony z dnia na dzień jednym konkretnym działaniem. Należy dostosować całą stronę do wybranych celów (ich określenie to osobne zagadnienie), a najlepiej także stworzyć bazę wartościowych linków prowadzących do witryny. Nie da się tego zrobić intuicyjnie ani na oko. Aby działać skutecznie, potrzebny jest plan – tytułowa strategia SEO. Dzięki niej możemy określać postępy, planować wydatki i wprowadzać zmiany wedle aktualnych potrzeb. Wiemy, dokąd zmierzamy i jaką ścieżką.

Czym jest strategia SEO?

To plan działań mających pozycjonować stronę na konkretne zapytania (nie frazy) zadawane przez użytkowników. W pierwszej kolejności musisz zastanowić się, czego szukają Twoi potencjalni klienci – pomocne będą takie narzędzia jak Google Analytics i Google Trends. Na tej podstawie tworzy się (lub dostosowuje istniejące) strony, mające za zadanie odpowiedzieć na ich pytania oraz potrzeby. To najczęściej artykuły blogowe lub strony produktowe. Dopiero do konkretnych stron dobiera się popularne frazy kluczowe. Strategia określa ścieżki, jakimi poruszać się mają użytkownicy między podstronami, linkowanie zewnętrze, a także koszty, jakie trzeba ponieść. Co ważne, ma ona wyznaczone łatwo mierzalne cele, na przykład znalezienie się w trzech pierwszych pozycjach wyszukiwania na daną frazę. Dzięki temu możemy określić, czy nasza strategia SEO jest skuteczna. Z punktu widzenia firmy jest ona elementem biznesplanu.

Strategia SEO musi opierać się na danych

To w dużej mierze analiza potrzeb i zachowań użytkowników. Do jakich grup się zwracasz, co możesz im zaoferować? Taka analiza często oznacza bolesne zderzenie z rzeczywistością – zainteresowanie Twoją specjalnością lub wyjątkowymi produktami może być mniejsze, niż się spodziewasz. Po drugie konieczny jest też audyt strony. Strategia SEO powinna obejmować wszelkie jej aspekty związane z oceną wystawianą przez Google, także te techniczne. Co z tego, że stworzysz świetną, zoptymalizowaną treść, jeśli powoli wczytująca się strona nie pozwoli Ci przebić się na sensowne miejsce?

Działaj zawsze w określonym celu

Najczęściej popełnianym błędem w przypadku strategii SEO jest… zapominanie o niej. Na początku wszystko ładnie i pięknie, ale z czasem coraz częściej tworzy się podstrony i pisze treści „na zdrowy rozsądek”, coraz rzadziej porównuje się stan faktyczny z wyznaczonymi celami i bagatelizuje początkowe założenia. To zupełnie bez sensu! W ten sposób wpada się w pułapkę średniości – coś tam wydajemy na to SEO, jakieś wyniki tam są, ale w sumie to szału nie ma. Dlatego jakiejkolwiek modyfikacji nie wprowadzasz na stronie – czy to będą nowe produkty, wpis blogowy, czy informacje o usługach, które świadczysz, pamiętaj, po co to robisz. I cele te porównuj ze strategią SEO lub wprowadzaj do niej, świadomie modyfikując plan.

Zaprzęgaj interesujące pomysły do strategii

Strategia SEO nie oznacza sztywności. Wręcz przeciwnie – powinna być na bieżąco aktualizowana. Rynek się zmienia, poza tym nie wszystko da się przewidzieć. Nie wszystkie dobre idee można uchwycić od razu, zresztą rozwój strony i obserwowanie użytkowników (a często zwyczajnie ich bezpośrednie pytania) to najlepsza inspiracja. Podobnie rzecz się ma z obserwowaniem konkurencji. Nie chodzi oczywiście o kradzież treści, ale inspirację podejmowanymi tematami, produktami czy wreszcie… strategią SEO. Tak – analiza SEO konkurencyjnych stron to jedna z podstaw tworzenia i aktualizowania własnego planu pozycjonowania. Ważne, aby pamiętać, że taktyki się różnią i inspiracja musi zostać dopasowana do Twojej strony, wizerunku i reszty treści.

Rozbudowa strony musi opierać się o ścieżki przyjazne użytkownikom

Dobra strategia SEO zakłada, że użytkownicy nie poruszają się po stronie przypadkowo, lecz są prowadzeni za pomocą hiperłączy do celu (zazwyczaj zakupu lub określonego poziomu lejka zakupowego). Dlatego, gdy rozszerzasz swoją internetową siedzibę o nowe podstrony, staraj się umieszczać je na odpowiednim miejscu tej mapy, zgodnym ze strategią. W ten sposób nie zniszczysz dotychczasowych wyników i najlepiej wykorzystasz potencjał nowych elementów.

Najważniejsze, to wyrobić sobie zwyczaj zaglądania do strategii regularnie i ciągłego jej doskonalenia. Wtedy reszta przyjdzie naturalnie, a Twoja strona będzie skutecznie pozycjonowana.

Related Posts