KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Platforma B2B – jakie cechy powinna mieć

platforma b2b

Platforma B2B – jakie cechy powinna mieć

Współpraca między firmami przebiega zazwyczaj bardziej bezpośrednio niż przy transakcjach z klientami indywidualnymi. Platforma B2B jest przeznaczona dla Tych, którzy już nawiązali współpracę, nie musi być więc piękne i zachęcające. Są jak samochody użytkowe – mają działać skutecznie, umożliwiając obu stronom sprawną pracę. Niestety wiele firm wciąż traktuje sprawę po macoszemu i opiera się na przestarzałych rozwiązaniach – platformy ładujące się wieczność, pełne jaskrawych kolorów lub mające problemy z wyszukiwaniem dla wielu są nadal standardem.

Z nadzieją, że powoli będzie się to zmieniać, publikujemy ten artykuł stworzony z myślą zarówno o osobach chcących stworzyć własną platformę, jak i tych poszukujących gotowej. Warto zwrócić na nią także uwagę, szukając dostawcy. W końcu to także Twoje narzędzie pracy.

Strona techniczna

Platforma B2B powinna w pierwszej kolejności niezawodnie i szybko odpowiadać na zapytania użytkownika. Czas to pieniądz, a powolne ładowanie się wyników, resetujący się koszyk czy problemy z logowaniem zamieniają rutynowe zakupy w mękę. Całość musi działać płynnie i szybko. Jeszcze ważniejsze jest bezpieczeństwo – na platformie przechowywane są dane handlowe i finansowe. Zabezpieczenia przed włamaniami są koniecznością, a klient musi wiedzieć, co konkretnie go chroni.

Dobra platforma B2B zachęca do zakupów

Pisaliśmy o tym, że nie musi być nastawiana na zachęcanie tak, jak detaliczny sklep internetowy. Nie znaczy to jednak, że można pozwolić sobie na obskurność. Interfejs powinien być estetyczny, najważniejsze jednak, by całość od początku była zaprojektowana jako narzędzie sprzedaży. Powiązania między podobnymi produktami, sugerowane akcesoria lub dodatki – to nie naciąganie, ale dobre praktyki handlowe. Podobnie jak dokładne opisy przedmiotów (lub usług), poprawne nazwy i przyporządkowanie do odpowiednich kategorii.

Przejrzystość

Platforma B2B nie może dezorientować. Wszelkie informacje muszą być łatwo dostępne, czcionki czytelne, a zdjęcia dobrej jakości. Architektura danych musi być budowana wedle wiedzy naukowej i doświadczenia, a nie intuicji.

Wyszukiwanie

Dobra wyszukiwarka z zaawansowanymi filtrami to absolutnie nieodzowny element każdej platformy B2B. Pozwala klientom szybko znaleźć pożądane produkty lub zorientować się w ofercie. Ważne, aby działała nie tylko w oparciu o nazwy i opisy produktów, ale także metadane. Ważna jest również możliwość zawężania wyników, choćby o produkty tylko dostępne, układania cenami etc. Dobrze, jeśli okno wyszukiwania jest dostępne cały czas i szybko pokazuje sugerowane wyniki.

Eksport i import danych

O tym się często zapomina, a rzecz jest elementarna. Platforma B2B musi wspierać synchronizację z innymi systemami, szczególnie magazynowymi oraz księgowymi. Minimum to możliwość obsługiwania formatów XLS, XML i CSV, które pozwalają na przenoszenie baz danych z jednego systemu do drugiego. Bardziej jednak pożądana jest automatyczna integracja. Wiele firm umożliwia wygodne „zaciągnięcie” cen i opisów produktów z platformy B2B do systemu księgowego klienta, a dalej na jego stronę. Pozwala to zaoszczędzić nieraz wiele godzin pracy.

Kontrola stanów magazynowych

W dwóch aspektach. Po pierwsze jako element synchronizacji z magazynem klienta, czyli część wspominanego wcześniej przepływu danych. Ważniejsze jednak, aby system pokazywał stany magazynowe właściciela. Dzięki temu kupujący może planować zakupy, a także umieszczać na swojej stronie produkty na zamówienie. Sytuacje typu „produkt był dostępny, zamówiliśmy 40 sztuk, a przyszło 5, bo tyle było w magazynie” nie powinny mieć miejsca, tymczasem w wielu branżach są nadal standardem. Powtórzymy – warta uwagi platforma B2B powinna zapewniać konkretne informacje w przejrzysty sposób. To opłaca się obu stronom i zapobiega nieporozumieniom.

Platforma B2B – dużo drobnych rzeczy po Twojemu

Na koniec – platforma B2B musi być dostosowana do Ciebie. Wygodne metody płatności, różne opcje wysyłki, rabaty, historia transakcji z odnośnikami do produktów czy choćby możliwość ustawienia cyklicznych zamówień. Niby niewielkie rzeczy, a jednak zmieniają jakość współpracy. Dlatego ostatnią kluczową cechą jest możliwość dostosowania systemu do indywidualnych potrzeb klienta. Świadczy ona o dobrym podejściu firmy i zapewnia wygodę.

Wybierając lub tworząc platformę B2B, pomyśl o najczęściej wykonywanych na niej czynnościach i pod ich kątem oceniaj jakość działania. W ten sposób ustalisz priorytety, które pomogą Ci podjąć decyzję.

Related Posts