KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Influencer Marketing – co to jest

Influencer Marketing – co to jest

Czasy, kiedy to Internet służył jedynie do relaksu bezpowrotnie minęły. Dziś globalna sieć jest źródłem zarobku oraz pozwoliła stworzyć zawód jakim jest Influencer Marketing (IM). Niegdyś w Internecie można było spotkać jedynie blogerów, dziś pojawia się pojęcie influencer, którym określamy osobę wystawiającą treści na wszelkie serwisy społecznościowe jak Instagram czy YouTube. Bardzo często takim mianem określa się również osoby słynące z afer lub regularnie pojawiających się na portalach plotkarskich. Kim tak naprawdę jest influencer i kogo można takim mianem określić?

Influencer Marketing można określić jako odłam marketingu, który jest pozornie młody. Określenie to kojarzy się przede wszystkim z blogerami, vlogerami czy ogólnie osobowościami z szeroko pojętych mediów społecznościowych. Dziedzina ta zaczęła rozwijać się wraz z rozwojem Internetu. Największy rozgłos zyskała wraz z popularyzacją takich portali jak Instagram czy YouTube. IM to nowa dziedzina, która może wprowadzić w błąd osoby, które na co dzień nie są zaznajomione z tematem.

Mimo, że IM to stosunkowo młoda dziedzina, która na topie jest kilka lat, to jej korzenie sięgają znacznie głębiej. W jaki sposób powstał Influencer Marketing i jak zmieniał się na przestrzeni lat?

Influencer Marketing co to jest

Influencer Marketing to nic innego jak idea wykorzystania obcego wizerunku do polepszenia sprzedaży produktu i wpływania na decyzję zakupową. Pierwsze tego typu chwyty marketingowe wykorzystywane były już w XVIII wieku. Właśnie wtedy Robert Wedgewood, właściciel firmy Wedgewood China zajmującej się produkcją ceramiki, wykorzystał rzekome poparcie rodziny królewskiej w celu zwiększenia sprzedaży swoich produktów.

Pod koniec XIX wieku marketing ewoluował z reklamy tekstowej i gazetowej i zaczął obierać inne formy reklamy. Zaczęto stosować slogany, wartości czy reklamy, a niektóre z firm zaczęły reklamować swoje produkty fikcyjnymi postaciami. Osobowości te miały na celu urzeczywistnienie wartości marek oraz ich przesłanie, a konsument miał poczuć więź i obdarzyć markę zaufaniem. Wpływało to na zewnętrzne postrzeganie marki, co skutkowało polepszeniem sprzedaży.

Influencer Marketing na świecie

Chyba najbardziej znanym zabiegiem personifikacji wartości marki jest wykorzystanie osobowości Świętego Mikołaja w celu promocji napoju jakim jest Coca-Cola. Marka ta postanowiła wykorzystać wizerunek postaci, która od zawsze istniała w podświadomości społeczeństwa. W 1931 roku Coca-Cola po raz pierwszy przedstawiła wizerunek Świętego Mikołaja w swojej reklamie.

Śmiało można powiedzieć, że Coca-Cola przyczyniła się do stworzenia wizerunku współczesnego Świętego Mikołaja. Przyjazny, starszy pan z białą długą brodą – tak właśnie według Coca-Coli wygląda Święty Mikołaj, i przez to każdy z nas tak właśnie wyobraża sobie tę postać. Reklama napoju przy użyciu wizerunku Świętego Mikołaja tak bardzo przyjęła się do popkultury, że wykorzystywana jest ona do dziś na butelkach czy puszkach z napojem Coca-Cola w okresie świątecznym.

IM ewoluował na przestrzeni lat, przenosząc się ze stron czasopism, bilbordów, reklam telewizyjnych, aż w końcu trafił do Internetu. Dzięki stałemu rozwijaniu się Internetu i pojawieniu się serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, Snapchat czy YouTube, IM stał się dostępny dla wszystkich. Nie jest on zarezerwowany jedynie dla największych marek. Korzystają z niego nawet Ci mniejsi “gracze”, ponieważ w obecnych czasach każda osoba, marka czy grupa w Internecie ma wpływ na świadomość i decyzje zakupowe odbiorców.

Influencer Marketing 2.0

Influencer marketing 2.0 to wyższa i dostosowana do dzisiejszych czasów forma marketingu znanego z XX-ego wieku. W dzisiejszych czasach opiera się ona na naturalnych mechanizmach rekomendacji, które zostały przeniesione do sieci internetowej. Kilkanaście lat wstecz wykreowanie postaci rzecznika marki, który reprezentował konkretne wartości było dość proste. Niestety dla marek, z upływem czasu zaczęto nadużywać tego mechanizmu. Często zdarzało się, że wartości reprezentowane przez rzecznika nie szły w parze z wartościami marki. Konsumenci zaczęli to zauważać przez co marka traciła ich zaufanie. Według badań w dzisiejszych czasach ludzie ufają osobom ze swojego najbliższego otoczenia oraz swoim idolom. Oczywiście rolę rzeczników marek w dalszym ciągu tworzą sportowcy, aktorzy czy piosenkarze, jednak wraz z pojawieniem się Internetu i mediów społecznościowych zaczęto korzystać również z wizerunku mniej popularnych osób, których nie można określić mianem gwiazdy. Okazuje się, że niekiedy mają oni większy wpływ na odbiorców niż wyżej wspomniani celebryci, ponieważ wzbudzają większe zaufanie.

Influencer Marketing w Polsce

Jak prezentuje się rynek Influencer Marketing w Polsce? Ma się on bardzo dobrze. Biorąc pod uwagę wielkość naszego kraju oraz ilość influencerów zarejestrowanych w Polsce, to trzeba przyznać, że plasujemy się pod tym względem w światowej czołówce. Oczywiście najbardziej rozwiniętym rynkiem reklamowym są Stany Zjednoczone. Widać to po rynku IM, ponieważ największe sieci partnerskie związane czy to z YouTube czy Instagramem pochodzą właśnie stamtąd. Związane jest to oczywiście z uniwersalnym językiem angielskim, który dociera do większego grona.

Polski rynek oferuje kilka dobrze prosperujących firm pośredniczących w kontaktach marek z rzecznikami. Mowa tutaj chociażby o Indahash, Hash.fm, Influ czy LifeTube. Sam Indahash, który powstał w 2016 roku wielokrotnie został nagrodzony międzynarodowymi nagrodami i swoje działania prowadzi w 66 krajach. W przeciągu kilku lat na rynku, Indahash przeprowadził kampanie reklamowe na całym świecie. Współpracował z takimi markami jak Coca-Cola, P&G, Adidas, Sephora czy Telekom.

Jak widać Influencer Marketing na stałe zagościł w Polsce. W przeciągu ostatnich kilku lat bardzo prężnie się on rozwija i jest to dobra wiadomość. Oczywiście jeszcze trochę brakuje nam do takich krajów jak Stany Zjednoczone, jednak wszystko idzie w dobrą stronę. Taki obrót spraw ma dużo zalet dla twórców internetowych, jak i zwykłych odbiorców.

 

Szukasz agencji interaktywnej, która profesjonalnie i skutecznie zajmie się reklamą online dla Ciebie? Skontaktuj się z KoboSystem!

Related Posts