KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Chatboty w komunikacji – jak je skutecznie wykorzystać

chatboty

Chatboty w komunikacji – jak je skutecznie wykorzystać

Czym jest Chatbot?

Chatbot, zwany również linguabotem oraz chatterbotem, to program komputerowy służący do konwersacji rozmówcy ze sztuczną inteligencją. W trakcie rozmowy z konsultantem, czyli zaprogramowanym robotem, użytkownik może uzyskać różnego rodzaju informacje, a nawet rozwiązać nurtujący go problem. Chatboty wykorzystują zaawansowane parsery służące do analizy otrzymywanych wiadomości lub po prostu stałą bazę wiedzy z przypisanymi do słów kluczowych komunikatami. Istnieją różne sposoby na rozmowę sztucznej inteligencji z człowiekiem. Robot może zadawać i odpowiadać na pytania, a w niektórych przypadkach – opowiadać żarty czy też zmieniać temat rozmowy.

Dlaczego chatboty stały się tak istotnym elementem biznesowym? Sukcesem chatterbotów jest przede wszystkim fakt, że program nie wymaga zbyt zaawansowanych umiejętności programistycznych. Ważnym jest przede wszystkim stworzenie poprawnych scenariuszy, które zapewnią prostą i rzetelną komunikację między odbiorcą, a robotem. Czasami za wady programu uznaje się jedynie brak empatii i zbytnią automatyzację, która według niektórych nigdy nie zastąpi człowieka. Inni natomiast tę “wadę” postrzegają zupełnie odwrotnie. Dla osób chcących unikać rozmowy z człowiekiem, chatboty są doskonałym rozwiązaniem.

Do czego używać Chatbota?

Chatbot to zautomatyzowany asystent człowieka, którego popularność stale rośnie. Pojawia się na popularnych portalach społecznościowych, stronach internetowych marek kosmetycznych, a nawet aplikacjach medycznych, które diagnozują problem użytkownika i informują go o…ewentualnej chorobie. Jak widać, chatbot znajduje zastosowanie w bardzo zróżnicowanych dziedzinach i sytuacjach. Ten popularny trend jest doskonałym rozwiązaniem w przypadku branży e-commerce ze względu na szybkie i fachowe wsparcie obsługi klienta. Ułożony scenariusz rozmowy sprawia, że zespół zostaje odciążony z tegoż obowiązku, a użytkownik otrzymuje odpowiedzi na nurtujące go pytania. Chatboty sprawdzą się w większości procesów sprzedaży firmy. Skorzystanie z tej usługi umożliwia nie tylko obsługę przed sprzedażową, a więc doradztwo w kwestii rozmiaru ubrania czy wyborze notebooka, ale również lokalizację przesyłki czy zgłaszanie reklamacji.

Chatbot to program, który wbrew pozorom posiada także znacznie głębsze znaczenie, niż mogłoby się wydawać. Jest jednym z elementów marketingu internetowego, ale można go wykorzystywać również do pomocy psychologicznej w różnych przypadkach życiowych. Tego typu komunikacja służy też do wywiadu kognitywnego, dzięki czemu użytkownik może przypomnieć sobie jak najwięcej szczegółów bez presji czasu lub obserwacji policji. Drugą ważną funkcją chatbota jest rozmowa sztucznej inteligencji z osobami zmagającymi się z problemami psychologicznymi. Program nie tylko umożliwia anonimową i darmową rozmowę, ale dodatkowo wyszukuje kontakt do specjalisty.

Podsumowanie

Jak widać chatbot odczytuje emocje, diagnozuje choroby czy pomaga w zakupach internetowych. System optymalizuje pracę moderatora i sprawia, że dana firma może oszczędzić mnóstwo godzin roboczych. Opracowanie logicznych scenariuszy chatbota umożliwia pracę całodobową i obsługę bardzo dużej ilości użytkowników. Jedną z przyczyn, dla których warto korzystać z chatbotów jest fakt stale powtarzających się pytań konsumentów. Osoby te oczekują wsparcia na najwyższym poziomie o każdej porze dnia i nocy w trybie natychmiastowym. Receptą jest właśnie chatbot, który konwersuje z niecierpliwym konsumentem przez całą dobę i rozwiązuje jego problem na różnej płaszczyźnie. Odpowiednio wykorzystane chatboty mogą przynosić naprawdę wiele korzyści. Pozwalają rozwiać wątpliwości niezdecydowanych konsumentów, rozwiązać problemy świadomych klientów, a nawet zorganizować konkurs. Korzystanie z chatbota sprawia, że każdy z tych procesów jest widocznie skrócony i ułatwiony. Nie należy się ich jednak obawiać, ponieważ jak wiadomo, robot nie zastąpi człowieka i nie odpowie na każde nurtujące konsumenta pytanie. Jest to jednak narzędzie usprawniające pracę każdej firmy dające wiele korzyści obu stronom.

Related Posts