KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Social Media Marketing – czym jest i jakie możliwości oferuje?

Social Media Marketing – czym jest i jakie możliwości oferuje?

Media społecznościowe dają nam nieograniczone wręcz możliwości promocji biznesu. Są oczywiście przy okazji świetną rozrywką, a także umożliwiają zdobycie wielu informacji z niezależnych źródeł. Oczywiście, z racji tego, że większość osób spędza wiele godzin każdego dnia przeglądając kolejne strony internetowe warto wykorzystać tego typu miejsca w celu reklamy firmy. Odpowiednio wykorzystana wiedza sprawi, że możemy pozyskać wielu klientów, którzy być może chętnie skorzystają z naszych usług, lub dokonają zakupu produktów z e-sklepu. W takim przypadku powinniśmy poznać tajniki Social Media Marketing-u.

Wiele osób zajmujących się reklamą w mediach społecznościowych wprost może zasugerować, że przedsiębiorstwo, które nie posiada swoich profili tak naprawdę nie istnieje. Dlaczego? Konta na łamach takich miejsc pozwalają na integrację z potencjalnymi klientami. Jak również umożliwiają nam na szybkie informowanie fanów o tym co dzieje się w firmie. Możemy więc pochwalić się otrzymaną nagrodą czy wprowadzeniem nowych produktów lub usług do oferty. Lub przedstawić jakiekolwiek aktualności związane z naszym biznesem. Jest to więc w pewnym stopniu miejsce, które pozwala nam na darmową reklamę.

Oczywiście, social media marketing powstał po to, aby w stu procentach wykorzystać potencjał reklamowy tego typu portali. Instagram, Facebook, Twitter, Linkedin, a od niedawna TikTok to miejsca, które pozwalają na dotarcie do bardzo dużej ilości użytkowników. Ci z kolei mogą przecież zostać naszymi klientami. Warto wiedzieć jak działa marketing w mediach społecznościowych. W jakie działania celować oraz na czym tak naprawdę się skupić, aby nasz biznes cały czas “rozkwitał” w social mediach.

Social media marketing, czyli tak właściwie co?

Jest to nic innego jak zarządzanie profilami w mediach społecznościowych oraz tworzenie kampanii reklamowych mających na celu pozyskanie potencjalnych klientów. Portale, które są tak naprawdę najważniejsze na świecie to Facebook, Instagram, Linkedin (taki Facebook ale dla firm), VK (głównie w Rosji, aczkolwiek piętnasty na świecie według Alexa pod względem odwiedzin). Warto wymienić również takie media społecznościowe jak Twitter, Snapchat, YouTube czy choćby coraz bardziej umacniający swoją pozycję TikTok. Te trzy ostatnie służą głównie do tworzenia materiałów wideo. Aczkolwiek to wcale nie przeszkadza w odpowiednim promowaniu biznesu, a wręcz pomaga, gdyż wiele osób woli oglądnąć krótki materiał filmowy pomijając lekturę nawet bardzo ciekawego artykułu opisującego firmę.

Social Media Marketing jest więc reklamą na łamach wcześniej wymienionych portali (ale nie tylko tych, gdyż zaprezentowane media są po prostu czołowymi, wręcz obowiązkowymi). Na ich łamach możemy umieszczać linki do stron produktowych, firmowej witryny bądź bloga. Pozwoli nam to pozyskać potencjalnych klientów dla naszego przedsiębiorstwa. Odpowiednie zarządzanie profilami w mediach społecznościowych pozwala nam na stworzenie relacji z użytkownikami. Przy okazji może to pomóc w przygotowaniu długofalowej (i w założeniu efektywnej) strategii promującej nasz biznes.

Marketing w mediach społecznościowych – gdzie się reklamować, na co zwracać uwagę?

Wybierając media społecznościowe do promocji naszego biznesu warto wybrać kilka podstawowych, które są przez naszych rodaków najczęściej odwiedzane. Należy jednak skupić się na takich, które rzeczywiście mogą przynieść naszemu biznesowi potencjalne korzyści. Przykładowo, za pomocą Linkedin należącego do Microsoftu możemy poszukiwać pracowników, ale i przy okazji możliwe jest nawiązanie kontaktów biznesowych. Z kolei profil na Facebooku to wręcz podstawa, gdyż jest to czołowy portal odwiedzany przez Polki i Polaków. Oprócz samego prowadzenia firmowego fanpage możemy na łamach Facebooka przygotowywać rozbudowane kampanie reklamowe z wyznaczeniem grup docelowych, zainteresowań, czy wieku odbiorców.

Jeśli zależy nam na dotarciu do młodszych klientów warto budować profile (oprócz Facebooka, który jest wręcz minimum jeśli chodzi o social media marketing) na łamach Snapchata, Instagrama, czy TikToka. Często może być tak, że odpowiednio przygotowane wpisy tak mocno zainteresują użytkowników, że staną się swego rodzaju viralem. Jest to nic innego jak darmowa wręcz reklama, bowiem to właśnie osoby odwiedzające nasz profil, bezinteresownie będą udostępniać treść, która ich zainteresowała. Przez co my dotrzemy do jeszcze większej grupy odbiorców. W mediach społecznościowych liczy się przede wszystkim kreatywność. Osoby, które odwiedzają takie portale szukają głównie rozrywki, dlatego “oficjalny język” nie do końca jest wskazany, ponieważ czasami może odstraszać. Ciekawe wpisy ze zdjęciami, grafikami, czy filmami, konkursy, czy po prostu reagowanie na komentarze sprawia, że z czasem pozyskamy coraz więcej fanów. Ci z kolei mogą być naszymi potencjalnymi klientami.

Social Media Marketing to zarówno wiele zalet, jak i niestety wad.

Zacznijmy od pozytywnych rzeczy związanych z promowaniem biznesu w mediach społecznościowych. Przede wszystkim w krótkim czasie, dzięki ciekawym i kreatywnym działaniom możemy “dostać się” do wielu osób. Odpowiednio zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa może sprawić, że pozyskamy dostęp do wielu potencjalnych klientów. Ci z kolei dowiedzą się o naszych usługach i produktach, a to z kolei może “uruchomić” marketing szeptany. Kolejnym atutem jest oczywiście bezpośredni kontakt z naszymi klientami. Jak również to, że będziemy mogli budować z nimi relacje – za pomocą wymiany komentarzy i podobnych działań.

Niestety, marketing w social mediach może sprawić niemałe kłopoty, co doświadczyło wiele bardzo dużych marek. Źle dobrane słowa wpisu, grafika, która będzie się źle kojarzyć. To tylko niektóre z “wpadek” tworzących lawinę niepowodzeń, czego efektem będzie powstanie sytuacji kryzysowej. Problemem mediów społecznościowych jest również to, że nie mamy kontroli nad tym, co użytkownicy piszą o marce, czy produktach bądź usługach. Z jednej strony jest to dobre, gdyż jest to szczera opinia. Z drugiej jednak niezadowolony klient może sprawić, że zrazi się do nas duża liczba osób.

Related Posts