KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Czym jest UX i jak wpływa na SEO?

Czym jest UX i jak wpływa na SEO?

Odpowiednie pozycjonowanie jest głównym narzędziem, służącym do zwiększania rozpoznawalności firmy w internecie. To, jak ważne jest dobre SEO w pozyskiwaniu nowych klientów, pokazują zwykłe zachowania społeczeństwa – UX. Nie jest tajemnicą, że przeciętny klient po wpisaniu w wyszukiwarkę jakiegoś zapytania skupia się przede wszystkim maksymalnie na dwóch pierwszych stronach. Dlatego strony internetowe firm, sklepów czy usługodawców walczą o jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce. Osiągnięcie tego poziomu wiąże się ze wzrostem sprzedaży i rozpoznawalnością danej marki.

Czym jest UX w kontekście SEO?

UX to skrót od User Experience (ang. doświadczenie użytkownika), pod którym kryją się działania, mające na celu usprawnienie użytkowania przez jakąś osobę wybranej strony internetowej.

Najczęściej ogranicza się rolę UX do projektowania różnego rodzaju interfejsów czyli budowania stron internetowych w taki sposób, który będzie jak najlepiej odpowiadał potrzebom użytkowników. Dobrze wykonane UX powinno spełniać cztery podstawowe kryteria – przejrzystość, prostą komunikację, jasny proces przyczynowo-skutkowy oraz zachowanie naturalnych dla użytkownika odruchów.

Co warto wiedzieć o UX w kontekście SEO?

Każda wyszukiwarka posiada odrębny sposób pozycjonowania. Dlatego też po wpisaniu jakiejś frazy na przykład w Google i w Yahoo! pojawią nam się nieco inne wyniki, a także będą one w innej kolejności. Rozpatrując dokładniej ten przykład, pierwszą rzeczą, która nam się rzuca w oczy jest to, że Yahoo! skupia się bardziej na treściach wizualnych, podczas gdy Google – na tekstach pisanych. Inną znaczącą różnicą w pozycjonowaniu tych dwóch wyszukiwarek jest to, że Yahoo! potrzebuje bardziej bezpośrednich i prostych słów kluczowych, natomiast Google pozwala na mniej oczywiste komendy i rozpoznaje synonimy.

Odkryto jednak, że pozycja w wyszukiwarce to nie wszystko i liczy się również pozyskiwanie ruchu na stronie. Aby utrzymać użytkownika na danej stronie, konieczne było rozwinięcie i skupienie się na UX.

Obecnie stawianie UX na pierwszym miejscu staje się dość szybko standardem podczas budowy witryn internetowych. Poprawnie wykonane działania w zakresie SEO oraz UX nieporównywalnie poprawiają jakość ruchu na danej stronie internetowej. Pośrednio również wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Prezentowanie treści na stronie

Jako społeczeństwo, skupiamy się coraz częściej na wyglądzie czegoś a dopiero później na treści. Dlatego użytkownicy zamiast czytać stronę, najczęściej „skanują ją”. Ta tendencja wymaga od projektantów stron internetowych skupienie się na innych rzeczach podczas przygotowania ich. Wszystko znajdzie swoją niszę, jednak warto pamiętać, że przy tworzeniu strony np. sprzedażowej, powinna ona zawierać atrakcyjne nagłówki, odpowiednie grafiki i zdjęcia a także krótkie teksty.

Trzeba pamiętać o zawieraniu słów kluczy , co przykuje uwagę użytkowników. Warto mieć na uwadze, żeby nie popadać w skrajności. Brak lub bardzo mała ilość słów kluczowych nie jest dobra oraz nie wpływa odpowiednio na wizerunek strony. Ich nadmiar powoduje dokładnie to samo.

Jeżeli internauta poszukiwał „życzeń urodzinowych”, to najlepiej, aby w nagłówku poprzedzającym wybrane oferty umieścić tekst „101 życzeń urodzinowych”. Dzięki temu użytkownik będzie od razu wiedział, że treści zawarte na danej stronie będą przykładowymi życzeniami urodzinowymi. Roboty indeksujące także będą w stanie lepiej dopasować kontekst strony do zapytań na jakie może ona odpowiadać.

Czy wykorzystanie UX i SEO to coś nowego?

Pracownicy Google już od dawna apelowali w różnego rodzaju publikacjach i nagraniach, aby podczas tworzenia strony skupiać się na użytkowniku, a nie na tym, jak pozyskać kolejne linki prowadzące do danej strony. Oczywiście, nie jest odpowiednim interesować się tylko jedną ze stron i skupienie się tylko na jednej z opcji.

W takiej sytuacji rozsądnym jest tworzenie takich stron internetowych, które będą odpowiednie i przydatne użytkownikom. Jednocześnie również będą łatwo dostępne dla robotów indeksujących.

Related Posts