KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Copywriter i etyka pracy

copywriter

Copywriter i etyka pracy

Dla większości zawodów łatwo jest wymienić zachowania uznawane za nieetyczne – dla lekarzy, prawników czy nawet biznesmanów. Czy można zarysować także zasady etyki pracy tak nowego i bardzo „luźnego” zawodu jakim jest copywriter? Czy osoba, która zwykle pracuje jako freelancer, może pracować aż tak bardzo dowolnie i jak tylko chce, nie mając dla swojej działalności żadnych barier etycznych? Można wskazać, że tak zdecydowanie nie jest – szczególnie, jeśli chce się uchodzić za dobrego copywritera.

Pisanie treści niezgodnych z prawem

Pierwszym, szczególnie poważnym grzechem przeciw etyce pracy copywritera jest pisanie treści, które są niezgodne z prawem. Wprawdzie cieszymy się w naszym kraju szeroką wolnością słowa, jednakże są i takie treści, których publikowanie w sieci narusza zasady ustanowione przez prawodawców. Zakazane jest na przykład tworzenie i publikowanie w sieci treści, które promują niezdrowe zachowania, takie jak alkoholizm, narkomania czy hazard. Sankcje grożą także za pisanie pomówień, obrażanie innych narodowości czy religii albo propagowanie w tekstach ustrojów totalitarnych. Poruszanie tematyki określonej w przepisach prawa jako zabroniona automatycznie staje się wykroczeniem przeciw etyce pracy copywritera. Przez przyjęciem zlecenia, które nosi znamiona któregoś z czynów zabronionych prawem, copywriter powinien uświadomić zleceniodawcę w tym zakresie i – pozostając w zgodzie z etyką swojej działalności i literą prawa – nie podejmować się tego typu pracy.

Pisanie treści bez wiedzy czy znajomości tematu

Za wykroczenie przeciwko etyce pracy copywritera uznać należy nie tylko pisanie na tematy zabronione prawem, ale także na tematy, na które copywriter nie ma wystarczającej wiedzy. Z jednej strony zatem w tym zakresie mieścić się będzie niewykonanie należytego researchu przed podejściem do danego zagadnienia, na które copywriter nie ma wystarczającej wiedzy. Z drugiej – nieodpowiednim będzie podejmowanie się pisania w tematyce, w której trudno o wykonanie poprawnego researchu bez posiadania specjalistycznej wiedzy. Za przykład tego ostatniego mogą posłużyć teksty w tematyce medycznej. Nawet najbardziej zdolny i skrupulatny w researchu copywriter może nie podołać napisaniu rzetelnego tekstu w wielu specjalistycznych tematach medycznych. Wytworzenie niesolidnego materiału w tym przypadku może przynosić bardzo negatywne konsekwencje. Copywriter przed przystąpieniem do zlecenia powinien zestawić swoją wiedzę w danym temacie z możliwościami wykonania do niego researchu i wizją ostatecznego rezultatu oraz jego wpływu na potencjalnego czytającego.

Nieuczciwe rozliczenia

Nieuczciwe podchodzenie do rozliczania efektów swojej pracy i pobierania należności za nią to grzech przeciw etyce każdego zawodu. W przypadku copywriterów ma on duże konsekwencje, jakimi są utrata zaufania kontrahenta, a w dalszej kolejności – także i samego kontrahenta. Sprytny i chciwy copywriter może być pewien, że raz oszukany w kwestii finansowej zleceniodawca szybko poszuka innego piszącego dla niego treści, który będzie opierał naliczanie swojego wynagrodzenia o wspólnie ustalone wcześniej reguły, nie uciekając się do oszustwa.

Nieterminowe realizacje

Nieterminowość w realizacji zleceń jest kolejnym grzechem przeciwko etyce pracy copywritera. Jest to także kolejny element podważający zaufanie wobec konkretnego zleceniobiorcy. Pisanie tekstów to nie realizacja prac budowlanych. Rzadko kiedy zdarzają się sytuacje, które, jak na przykład kwestie atmosferyczne, uniemożliwiają realizację zleceń o czasie. Przyjmując kolejne zadania do wykonania copywriter musi być pewien, że dostarczy zamówiony materiał na czas. Terminowość jest szczególnie cenioną cechą w tym zawodzie i wyraźnie odróżnia dobrych copywriterów od tych kiepskich.

Pisanie śmieciowych treści

Są biznesy, które opierają się na wątpliwej jakości i moralności przekazach. Firmy wykorzystujące w swojej działalności wysyłanie spamu, treści wprowadzające w błąd czy niskiej jakości chwyty marketingowe, szczególnie popularne w social mediach. Copywriter, dla którego ważna jest wysoka jakość materiałów, które tworzy i etyka pracy zastanowi się dwa razy nim podejmie się zlecenia napisania treści do rozsyłanego łańcuszka szczęścia, miernego posta na Facebooka, którego celem jest tylko bezmyślne kreowanie ruchu na kiepskim fanpage’u albo – co najgorsze – treści wiadomości, której celem jest wyłudzenie określonych danych wrażliwych. Od tego typu zleceń dobry i etyczny copywriter będzie trzymał się zdecydowanie z daleka.

Jeżeli szukasz rzetelnego copywritera, który stworzy dla Ciebie unikalne treści – albo szukasz firmy, która postawi Ci sklep internetowyskontaktuj się z naszą Agencją KoboSystem!

Related Posts