KoboSystem – skuteczne rozwiązania internetowe – sprawdź nas!
Strategia, kreacja, technologia, obsługa i zarządzanie

Dane strukturalne w SEO

dane strukturalne

Dane strukturalne w SEO

Często wspominamy, że kierunek, w którym zmierza współczesne SEO to maksymalne dostosowanie wyszukiwarki do preferencji użytkowników. Obejmuje to bazowanie na języku naturalnym i wykrywanie agresywnych prób pozycjonowania, stosowanych powszechnie jeszcze całkiem niedawno. To dobre wiadomości, bo oznaczają, że idziemy w kierunku sytuacji, gdzie ultymatywnymi kryteriami zdobywania miejsc na listach wyszukiwania będzie jakość tekstu i strony internetowej. Są, jednak kwestie, które z założenia nie mają być wyświetlane bezpośrednio użytkownikom, ale pozwalają robotom na skuteczne zdobywanie informacji o stronie i pokazywanie części z nich w przystępny sposób odbiorcom. To właśnie dane strukturalne. Dziś opiszemy, dlaczego warto o nie zadbać i to już dziś. Zapraszamy!

Co to są dane strukturalne?

To dane o danych znajdujących się na konkretnej stronie, jednym słowem – metadane. Brzmi znajomo? Zazwyczaj w żargonie SEO to miano odnosi się do opisów meta wyświetlanych w wynikach wyszukiwania. Dane strukturalne są z nimi blisko spokrewnione. Informują na przykład o budowie strony, cenach produktów i ich stanie magazynowym, wielu innych parametrach. Choćby na stronach poświęconych ludziom będzie to biogram, a wydarzeniom – data, miejsce, rodzaj. Niemal zawsze więc ich treść będzie się więc pokrywać z treścią strony. Różnica polega na tym, że tu umieszcza się je w wyznaczonym porządku, co pozwala robotom „rozumieć” ich znaczenie. Dzięki temu Twoja strona będzie przyporządkowana do odpowiednich kategorii szybciej, a konkretne, jasne informacje ukażą się użytkownikom jeszcze przed kliknięciem Twojej strony w wyszukiwarce.

Aby jednak działały, należy je umieścić w kodzie strony. Potrzebna więc będzie pomoc informatyka. Na szczęście nie jest to zbyt skomplikowane i czasochłonne działanie, aczkolwiek duża ilość podstron (na przykład w wypadku sklepów internetowych) potrafi się przełożyć na solidną sumę.

Coraz bardziej je widać

Strona internetowa bez danych strukturalnych pokazuje się w wyszukiwarce jako sam tytuł. Z podstawowym opisem meta będzie to dodatkowo krótki tekst. Na pewno jednak zauważyliście, że od jakiegoś czasu można nieraz ujrzeć też listę podstron, najczęściej zadawane pytania, oceny w formie gwiazdek czy kolorową informację o stanie magazynowym. Niektóre wyniki pokazują się nawet z boku strony w formie dłuższego opisu, zdjęć i szczegółowych informacji – świetnym przykładem są dobre artykuły w Wikipedii. To wszystko to właśnie „dodatkowy” efekt interpretacji danych strukturalnych przez roboty. W tej chwili widoczna jest tylko część z nich, możemy jednak śmiało zakładać, że będzie ona tylko rosnąć.

Zadowolone roboty, zadowoleni użytkownicy

W tym miejscu należy zaznaczyć, że wypełnienie danych strukturalnych nie jest bezpośrednio uwzględniane w przyznawaniu pozycji przez algorytm. Ułatwia mu jednak działanie. A przede wszystkim znacząco zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia. Więcej informacji, obrazy, konkretne odpowiedzi – taki wynik wyszukiwania jest po prostu bardziej zachęcający i świadczy o jakości strony. A to przekłada się na ruch i statystyki związane z kliknięciami. To algorytm już bierze pod uwagę i mamy do czynienia z samonapędzającym się mechanizmem. Im lepsze wyniki, tym lepsza pozycja, a im wyżej jesteśmy, tym więcej osób wchodzi na stronę. Dane strukturalne są więc ważnym elementem nowoczesnego SEO.

Jak wyglądają dane strukturalne?

System danych strukturalnych jest prosty i jasny, choć stosuje się trzy sposoby ich umieszczenia: mikroformaty (dane strukturalne bezpośrednio w kodzie), RDFa – podobny format alternatywny o innej składni lub JSON-LD, będący uniwersalnym formatem służącym jako pośrednik między różnymi językami programowania. O ile dwa pierwsze sposoby kompletują dane strukturalne poprzez oznaczenie wybranych fragmentów tekstu, to JSON-LD wprowadza je niezależnie.

Nie pozwól na błędy w danych strukturalnych

Wybór to sprawa zależna od wielu czynników i powinna go dokonać osoba odpowiedzialna za techniczną opiekę nad stroną. Wszystkie je jednak można sprawdzać w słowniku Schema, którego zadaniem jest unifikacja sposobu prezentacji danych w Sieci. Z tego powodu czasem mówi się „dane schema” zamiast „dane strukturalne”. Weryfikacja jest ważna, gdyż nawet drobny błąd w kodzie może zniweczyć działanie całości.

Troska o dane strukturalne to dobra inwestycja – możesz znacznie zwiększyć swoją atrakcyjność w wynikach wyszukiwania, a przez to wspomóc i wykorzystać maksymalnie inne działania SEO. W dodatku przygotowujesz swoją stronę na przyszłość. Warto!

Related Posts